Flypassagerer går glip af kompensationskroner

Mange danskere er ikke klar over, at de efter EU-lov har ret til en kompensation på mellem 1.500 og 4.500 kroner som et plaster på såret, eller hvordan de skal søge om pengene. Det vil et nyt selskab derfor hjælpe de rejsende med.

»Problemet er, at reglerne på det her området er meget kryptiske for at sige det mildt, og derfor er det en jungle for folk at finde frem til, om de har krav på erstatning. Vi har sat os godt ind i denne her lovgivning, og vi koster kun penge, såfremt at folk for udbetalt noget kompensation,« fortæller direktør for flyforsinkelse.dk Johan Fugmann.

I Tyskland har over 80.000 passagerer fået hjælp af en lignende hjemmeside med at hente kompensation ud af forskellige flyselskaber. Med passagerens dokumentation for rejsen i form af billet eller bookingbekræftelse hjælper flyforsinkelse.dk med at navigere gennem paragraffer og afvisende mails fra flyselskaberne. Hvis der i sidste ende kommer en kompensation, kræver hjemmesiden 25 procent af beløbet som betaling. Hvis ikke, er hjælpen gratis.

»Flyselskaberne ved jo godt, at de her regler er kryptiske og svære at gennemskue. Derfor er det ofte sådan, at hvis man som privatperson henvender sig til flyselskabet og beder om at få en kompensation, så bliver man bare kørt over. Men vi henviser til de rigtige paragraffer, og flyselskaberne kender os og ved, at vi ikke accepterer et afslag, der ikke er berettiget,« siger Johan Fugmann.

Efter flyforsinkelse.dks estimater oplever cirka 333.000 af de 21,7 millioner passagerer, som årligt rejser til eller fra Københavns Lufthavn i Kastrup, forsinkelser eller aflysninger, som kan udløse kompensationer for mellem 1.500 og 4.500 kroner. Om året kan det ifølge estimatet dreje sig om op mod en milliard kroner i kompensation.

I Forbrugerrådet kender man også til problemet med, at flypassagererne ikke kender deres rettigheder.

»Forbrugerrådet har selv lavet undersøgelser årligt de sidste tre år af flypassagerer og deres rettigheder, og det tegner et klart billede af, for det første at mange oplever flyforsinkelser, og for det andet at de ikke kender deres rettigheder, og at de heller ikke oplever, at de bliver informeret om det. Så der er ingen tvivl om, at der er rigtigt mange mennesker, som har krav på kompensation ved flyforsinkelser, men som ikke får det,« siger konstitueret direktør i Forbrugerrådet, Vagn Jelsøe.

Ifølge Forbrugerrådets undersøgelse fra juni 2012 er 64 procent af de danskere, som har prøvet at rejse til udlandet, ikke klar over, at de i tilfælde af tre timers forsinkelse, en boardingafvisning eller en aflysning af flyafgang kan have ret til en kompensation.

Af de passagerer, som rent faktisk har oplevet en flyforsinkelse, svarer 70 procent, at de ikke har forsøgt eller overvejet at klage.

Hvis man i denne eller tidligere sommerferier har været så uheldig, at flyet har været forsinket eller aflyst, kan man kræve kompensation i op til tre år efter rejsen.

Dagens Gossip

Dagens TV