Flyselskab: Ingen fejl på styrtet Boeing 777

»Vi anskaffede flyet i marts 2006, og der har ikke været problemer af teknisk art eller problemer med motorerne«, siger Asiana Airlines chef, Yoon Young-Doo, ifølge AFP.

To kinesiske teenagerpiger blev dræbt, da flyet forulykkede under indflyvning, efter at flyets haleparti ifølge luftfartsselskabet ramte betonbanen og fik maskinen til at dreje mod venstre og kurre et langt stykke, hvor det mistede halepartiet og til sidst brød i brand.

I alt blev 181 på flyet blev kvæstet.

Ifølge Asiana-chefen var flyets to piloter meget erfarne med henholdsvis 10.000 og 9.000 flyvetimer bag sig.

Yoon Young-Doo siger videre, at kabinepersonalet har fortalt at indflyvningen foregik normalt:

»Passagererne blev bedt om at spænde sig fast, og der var ingen alarm,« siger han ifølge AFP.

Det er første gang i de 18 år, flytypen Boeing 777 har været i drift, at det er involveret i en dødsulykke:

»Triple 7, er et af de sikreste fly i brug,« siger flyanalytiker John Nance til ABC News Radio og tilføjer: »De er konstant over oceanerne, og Asiana har i årevis været dygtige til at styre dem.«

Boeing 777, der populært kaldes »Triple 7« i flyindustrien, var på jomfrutur i 1995, og ifølge Boeing har flytypen foretaget fem millioner flyvninger og været 18 millioner timer i luften. Flyet, der forulykkede i San Franciscos internationale lufthavn, havde syv år på bagen.

Flytypen var også involveret i en ulykke i 2008 i Londons Heathrow-lufthavn, da et British Airways-fly ramte landingsbanen for tidligt og for hårdt, hvilket fik landingsstellet til at kollapse. 47 kom til skade - men ingen omkom.

Det er stadig uklart, hvad der forårsagede lørdagens ulykke, men Tom Haueter, tidligere leder af den amerikanske havarikommission, vurderer over for CBS News, at der er tale om en menneskelig fejl.

»Jeg tror, den kom ind i for lav højde og med for lav hastighed,« siger han til det amerikanske medie.

Dagens Gossip

Dagens TV