Flystyrt under polterabend: Pilot nægter sig skyldig

Skrevet af admin

12/03/2014

Dagens topnyheder

En 44-årig mand nægter sig skyldig i uagtsomt manddrab, da han som pilot i et fly forulykkede under en polterabend 24. marts 2012.

Det siger den tiltaltes forsvarer, Søren Hammer Westmark, ved Retten i Sønderborg, hvor sagen tirsdag er indledt mod den 44-årige.

Flystyrtet kostede en 37-årig familiefar, Glenn Mensel, fra Kolding livet kort inden sit bryllup.

Under en såkaldt "wing-over" fløj det lille fly lavt over en terminalbygning ved Flyvestation Skrydstrup i Vojens. Efterfølgende ramte flyet toppen af en række træer i cirka otte meters højde og styrtede ned.

Under gennemgangen af sagen lægger anklager Stine Pedersen vægt på, at der er klare regler for, at kunstflyvning skal foregå i minimum 2000 fods højde. Det svarer til cirka 600 meter.

I retten fortæller den tiltalte, at han ikke er ukendt med kunstflyvning.

- Jeg har en del erfaring, og jeg har fløjet en del opvisninger. Jeg har ikke en decideret kunstflyvningsuddannelse, men det var der ikke nogle regler om før i tiden. Der måtte man udføre kunstflyvning fra første dag, siger han.

Han estimerer, at han har fløjet kunstflyvning i cirka 130 timer.

Selv om han slap med livet i behold, er den tiltalte også hårdt ramt af flystyrtet.

Den tiltalte har brækket flere knogler i ryggen og har derfor behov for at rejse sig ind i mellem, lige som han går en smule ujævnt, da han har fået amputeret venstre underben.

Efter ulykken blev begge fløjet med helikopter til Odense Universitetshospital, hvor familiefaren blev erklæret død kort tid efter.

Den tiltalte fik sit erhvervscertifikat i 1995, og han har efter eget udsagn stor erfaring som pilot. På ulykkestidspunktet var han pilot hos Cimber Air.

Den 44-årige er tiltalt under straffelovens paragraf for uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder samt flere overtrædelser af luftfartsloven.

I anklageskriftet nedlægges der endvidere påstand om ubetinget frakendelse af retten til at gøre tjeneste på et luftfartøj og retten til at drive en flyveskole og instruktørvirksomhed i et fastsat tidsrum.

Inden ulykken drev den tiltalte flyveskolen Climb2.

Der forventes at falde dom i sagen 20. marts.

/ritzau/