FN shopper for milliarder hos danske virksomheder

Skrevet af admin

15/06/2016

Mest læste i dag

Danske virksomheders salg til FN er steget med knap en milliard kroner sidste år, så det nu udgør cirka 3,7 milliarder kroner.

Det oplyser Udenrigsministeriet.

Det svarer til en stigning på 33 procent i salget til børneorganisationen Unicef, FN's Flygtningehøjkommissariat og andre FN-organisationer, der arbejder med globale problemer som flygtninge, fattigdom og klima.

- Det er imponerende, at danske virksomheder klarer sig så stærkt i den internationale konkurrence om at levere varer og tjenester til FN.

- Men det er også vigtigt, fordi danske virksomheder leverer kvalitetsprodukter inden for humanitær hjælp, sundhed og transport i verdens brændpunkter, siger udenrigsminister Kristian Jensen (V).

Med den store stigning rykker Danmark fra en 9.- til en 7.-plads på listen over verdens ti største leverandører til FN.

Det er der ifølge udenrigsministeren to årsager til.

- Først og fremmest er danske virksomheder meget innovative til at finde løsninger, som FN har brug for i udvikling og krisesituationer. For det andet har det været en målrettet prioritet for Danmark at komme ind på markedet.

Kristian Jensen åbner onsdag et FN-indkøbsseminar i FN-byen i København med deltagelse af 160 nordiske - herunder 55 danske - virksomheder og indkøbere fra de største FN-organisationer.

Virksomhederne vil på seminaret få et indblik i de centrale FN-organisationers indkøbsbehov på tværs af brancher.

Lige nu kommer halvdelen af salget kommer fra små og mellemstore virksomheder, siger Kristian Jensen.

- Det er alt fra kontorartikler til fødevarer og til serviceydelser som transport og logistik, så det er meget forskellige virksomheder.

FN's samlede indkøbsbudget er på cirka 113 milliarder danske kroner. Danmarks salg til FN er steget fra cirka 2,8 milliarder kroner i 2014 til 3,7 milliarder kroner i 2015.

Hos Dansk Industri (DI) er man glade for den flotte placering, men mener dog, at det kunne blive endnu bedre.

- FN køber langt mere end telte og tæpper, og derfor er der gode markedsmuligheder for en større kreds af danske virksomheder.

- Samtidig går en stor del af den danske eksport til FN via FN’s kontorer i København, og det er således et marked, der er geografisk let tilgængeligt for virksomhederne, lyder det fra direktør i DI Thomas Bustrup.

/ritzau/