Fødevarestyrelsen: Fortsat helt ok at nyde en "Sex on the beach".

Citrus. Foto: Netnyhederne.dk

Lovens ord om sundhedsanprisninger kommer ikke til at føre til et forbud mod den populære drink "Sex on the beach".

Det fastslår Fødevarestyrelsen nu efter et par dage med massiv fokus på sundhedsanprisninger.

Fødevarestyrelsens direktør, Esben Egede Rasmussen, kan forsikre alle om, at der ikke er grund til at være bekymret.

- Nej ’Sex on the beach’ bliver ikke forbudt og ’6 om dagen’ er fortsat en god idé og nej, jeg forventer ikke, at der er en russer i min ’white russian’”.

Blandt andet Berlingske Tidende og Børsen har den seneste uge, stillet spørgsmålstegn ved Fødevarestyrelsens prioritering af ressourcer og tolkning af lovgivningen i forbindelse med et kontrolbesøg hos ’Joe & the Juice’.

Aviserne antyder, at Fødevarestyrelsens kontrol med sundhedsanprisninger i juicebarer er overflødig, og at styrelsens tolkning af lovgivningen er for rigid. En kritik som Fødevarestyrelsen nu tager til sig.

- Vi lytter til kritikken, men det ændrer dog ikke på, at det fortsat er meget vigtigt, at vi fører tilsyn med virksomheders navngivning af deres produkter. Vi ser en hel del eksempler på, at virksomheder forsøger at udnytte folks bekymring for deres helbred. Det skal man tage alvorligt. Hvis en virksomhed gennem navngivning eller markedsføring påstår, at et produkt har en særlig sundhedsfremmende virkning, så skal det også kunne dokumenteres.

Fødevarestyrelsen har nu trukket sagen om ’Joe & the Juice’ tilbage til fornyet overvejelse.

- Det er klart, at vi skal sikre, at loven bliver overholdt så forbrugerne bliver beskyttet mod vildledende markedsføring. Men samtidig skal vi selvfølgelig også være opmærksomme på, at alt for rigide fortolkninger af lovgivningen kan stride mod al sund fornuft. Derfor vil vi nu se på navnene og lovgivningen med det for øje, at sikre at den generelle linje i Fødevarestyrelsen fortsat er, at der er samklang mellem vores tolkning af reglerne og almindelig sund fornuft.

Den 2. februar 2012 fik en ’Joe & the Juice’ bar et påbud om at ændre markedsføringen af produkterne ”Strong bones”, ”Immunity”, ”Hangover heaven” samt ”Stress down”.

Begrundelsen var, at der er tale om uspecifikke sundhedsanprisninger, der kun må anvendes, hvis der tilknyttes en godkendt specifik sundhedsanprisning, der kan dokumentere, at juicerne har den specifikke sundhedsmæssige påvirkning af kroppen, som navnet lægger op til.

’Joe & the juice’ har tidligere fået indskærpet, at de skal kunne dokumentere indholdet, når de skriver at der er fiber i en juice eller omega 3.

’Joe & the Juice’ fik også et påbud om at ændre markedsføringen af juicen ”Go away doc” med henvisning til, at produktnavnet er i strid med mærkningsforordningens § 76, som handler om, at fødevarer ikke må give indtryk af at kunne forebygge, lindre eller have gavnlig virkning på sygdomme eller sygdomssymptomer.

Fødevarestyrelsen har trukket sagen tilbage for at sikre samklang mellem tolkning af reglerne og sund fornuft, men også fordi der er opstået tvivl om, hvorvidt produktnavnene er registrerede varemærker eller ej.

Hvis navnene er registrerede varemærker, er de nemlig omfattet af overgangsbestemmelser i anprisningsforordningen, som indebærer, at varemærker, der er registrerede forud for 2005, fortsat kan markedsføres indtil 2022.

Dagens Gossip