Folk valfarter i biografen

Hvis du tror, at det brede udvalg af tv-kanaler og udbredelsen af streamingtjenester på internettet betyder dårlige tider for de danske biografer, kan du godt tro om.

I løbet af årets første seks måneder har de danske biografer ifølge Jyllands-Postens erhvervsmedie Finans haft ikke færre end syv millioner besøgende.

Det er både en stigning på hele 20 procent i forhold til 2014 og et stort skridt på vejen mod den erklærede ambition om "15 i '15" - altså 15 millioner solgte billetter i 2015.

I så fald vil der være tale om den største biografsæson i 34 år. Og så vil biograferne være lige så succesfulde, som de var før opfindelsen af pc'en, mobiltelefonen, internettet og streamingtjenesterne.

- Biograferne står stærkt. Vi er inde i det største biografår i nyere tid, konstaterer John Tønnes, direktør for Nordisk Film Biografer, der foruden sit byggeprojekt i storcentret Field's på Amager er på vej til at etablere biografer i Aalborg, Køge og Frederikssund.

Investeringerne i nye eller forbedrede biografer med højttalere fra gulv til loft, digitaliserede billeder, højere opløsning, laserprojektioner, 4D-effekter, bedre sæder og alskens andre ting er den ene forklaring på succesen, mener direktøren ifølge Finans.

Den anden forklaring er, at filmoplevelser ude og hjemme ganske enkelt er to vidt forskellige markeder. Ligesom fodbold og musik opleves mere intenst på et stadion end i en tv-stue.

- Den største udfordring for os er den enorme konkurrence om folks tid. For få år siden sad de unge mennesker eksempelvis derhjemme og gamede for sig selv. Det var ikke en social oplevelse. I dag spiller min 14-årige knægt sammen med 5, 10 eller måske 15 drenge samtidig. Den slags koncepter konkurrerer vi med, fortæller John Tønnes til Finans.

/ritzau/

Dagens Gossip