Forældre: Fjernundervisning forringer undervisningen

Skrevet af admin

26/11/2015

Dagens topnyheder

I stedet for at indføre fjernundervisning af skolebørn i landets yderområder, bør lærere tilbydes bedre løn- og arbejdsforhold, hvis de vælger at søge job i områder med mangel på kvalificerede undervisere.

Det mener Mette With Hagensen, formand for forældreforeningen Skole og Forældre.

- Vi gør det allerede med læger, som vi forsøger at trække til yderområderne. Er det også et problem med lærerne, kan vi gøre det samme her.

- Det kan være noget med bedre løn og en styrkelse af de faglige fællesskaber, siger Mette With Hagensen til Ritzau.

Hun er skeptisk over for regeringens planer om at afhjælpe lærermanglen i visse egne af landet ved at indføre fjernundervisning af børn i de fag, hvor der er mangel på kvalificerede lærere.

Det gælder blandt andet i fag som tysk, fysik og matematik.

Hun er dog ikke afvisende over for, at der laves forsøg med fjernundervisning.

- Det er absolut ikke førsteprioritet hos os, at vi skal have fjernundervisning af børn ud fra den indlysende årsag, at det er vigtigt, at skolebørnene - og især de yngre elever - har en relation til deres lærer. Det er meget svært at få skabt den relation igennem en skærm.

- Men vi afviser ikke, at vi laver forsøg med det. Vi har bare ikke meget fidus til, at det virker på børn, siger hun.

Fjernundervisning findes i dag i lande som Australien og USA, hvor der på grund af de store geografiske afstande kan være langt til den nærmeste skole.

- Men vi er ikke et land som Australien med uendelige afstande, siger Mette With Hagensen.

I første omgang vil børne- og undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) undersøge erfaringer med fjernundervisning, hvorefter flere forsøg bliver sat i gang.

Til Jyllands-Posten siger Andreas Rasch-Christensen, forskningschef på professionshøjskolen VIA, at erfaringerne viser, at fjernundervisning tvinger eleverne til at reflektere mere over deres læring. Derudover bliver de mere aktive i undervisningen.

- Jeg lytter absolut til, hvad Anders Rasch siger. Men det handler om elever, der er væsentligt ældre, og som ofte er i ungdomsuddannelser eller blandt voksne.

- Elever i 12-13 års alderen er efter min vurdering ikke i stand til at holde fokus i et omfang, så de også kan holde sig koncentreret til udelukkende at have undervisning via nettet, siger Mette With Hagensen.

/ritzau/