Forældre: Gode intentioner bliver til spild af tid

Skrevet af admin

23/06/2016

Mest læste i dag

Understøttende undervisning, som blev indført med den nu to år gamle folkeskolereform, kan give både perspektiv til den almindelige undervisning og nye, spændende arbejdsformer. Men tit opleves det bare som spild af tid.

Sådan lyder det fra formanden for Skole og Forældre, Mette With Hagensen.

- Der var en stor forventning til, at man med understøttende undervisning kunne dykke ned i faget, tage på ture ud af skolen og lave de tværfaglige projekter. Alt det, vi manglede tid til, før vi fik en længere skoledag.

- Nu er oplevelsen, at det ofte er spild af tid. Forældrene fornemmer, at der mangler ressourcer. Det er helt ned til noget så banalt, som at der ikke er råd til at tage bussen hen til et museum, siger hun.

Diskussionen om den understøttende undervisning er opstået, efter at en rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut viser, at det kniber gevaldigt med at få indhold i den understøttende undervisning.

Kun 55 procent af skolerne i undersøgelsen har et klart fokus for den understøttende undervisning.

Mette With Hagensen fremhæver, at økonomien tit kan være et problem, fordi skolerne ikke har råd til at sætte det personale på, man gerne vil.

- Samtidig er det et problem, at der skal lægges rigtig mange ting ind i de her meget få timer. Der har været mange ambitioner om, hvad understøttende undervisning skulle være, men tiden til det er blevet meget begrænset, siger hun.

Hun mener, at løsningen ligger i bedre økonomi og mere viden om, hvad der virker.

- Skolerne skal kunne sætte det personale på, der giver bedst mening. Hvis det er en lærer, der skal på, skal der være råd til det. Hvis det er en pædagog eller to lærere, der skal på, skal der også være råd til det.

- Vi skal samtidig blive bedre til at udnytte tiden. Vi skal lære af den halvdel af skolerne, der har fået det til at fungere, lyder det fra forældreformanden.

/ritzau/