Forældre vil inddrages i børnenes undervisning

Her svarer knap halvdelen, at de gerne vil være gæstelærere i deres børns klasser for at fortælle om deres arbejde eller deltage i undervisningen.

Over halvdelen vil gerne løse praktiske opgaver sammen med deres børn som en del af undervisningen, og kun hver sjette svarer, at de i dag i høj grad inddrages i deres børns læring.

»I dag bliver vi forældre inddraget for at smøre en god madpakke eller til sociale arrangementer, men når en lærer for eksempel leder efter nogen, der kan fortælle, hvordan man bruger matematik i et rigtigt job, kunne læreren jo nemt invitere en forælder, der i forvejen har meldt sig til en ’forældrebank,« siger Mette With Hagensen, formand for Skole & Forældre. Formanden efterlyser en kulturændring i skolen, der ifølge hende skal tage initiativ til at invitere forældrene indenfor.

Ifølge Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening, kan samarbejdet med forældrene »gøre en langt større forskel for børnene, end de lovændringer, som vi har brugt tid på«.

Formanden for landets skoleledere, Anders Balle, vil gerne invitere forældrene ud på skolerne.

»De kan bringe virkelighed ind i undervisningen, så eleverne kan se meningen med at beregne vinkler i matematik. Men en ting er forældrenes gode viljer, noget andet er, at det i praksis ofte viser sig at være svært at arrangere,« siger han til Morgenavisen Jyllands-Posten.

Dagens Gossip