Forældreforening: Tolærer-timer skaber bedre skoledag

Selvom skolereformen åbner for, at skoler kan lade enkelte klasser slippe med en kortere skoledag og i stedet bruge de frigivne ressourcer på flere timer med to voksne i klassen, så er der tilsyneladende ingen, som benytter sig af det.

Det skaber ærgrelse hos den nystartede forening Folkeskoleforældre, der blandt andet kæmper for kortere skoledage og flere tolærertimer.

- Det er en skam, at den her mulighed ikke bliver brugt. For hvis man er flere voksne i klassen, så har man flere muligheder for at hjælpe både de svage og de stærke elever, og man ved, at det rent faktisk løfter eleverne, siger Thomas Høi, talsmand for Folkeskoleforældre, og fortsætter:

- Vi har jo et ønske om at lave en bedre skoledag, og her ville flere tolærertimer være en af løsningerne. Det ville også være positivt, at børnene fik en kortere skoledag. Det er en af de ting, vi for alvor arbejder for.

Det er den såkaldte "understøttende undervisning", som skolerne kan skrue ned for til fordel for flere tolærertimer i fag som dansk og matematik. Hvis altså kommunalbestyrelsen giver grønt lys.

Muligheden for at veksle den understøttende undervisning til flere timer med to voksne i klassen er især rettet mod klasser i indskolingen (0.-3. klasse), som har et behov for ekstra faglig støtte og undervisningsdifferentiering.

Men hverken Kommunernes Landsforening, Skolelederforeningen eller Danmarks Lærerforening har kendskab til folkeskoler, som benytter sig af muligheden i folkeskolelovens paragraf 16b.

- Hvis man kigger på, hvad kommunerne og skolerne ellers har været kreative med i forbindelse med den nye skolereform, så er det en skam, at man ikke kan se, at hvis man har en klasse med børn, som er urolige, så er det oplagt at bruge de her understøttende timer til tolærerordninger, så eleverne også får en kortere skoledag, siger Thomas Høi.

Professor Niels Egelund fra Aarhus Universitet er dog langt fra enig i, at det vil være fornuftigt at omlægge undervisningstid til flere tolærertimer.

- Tolærer-systemet er elsket af lærerne, for det letter deres arbejdsvilkår. Men effekten af det er i mange tilfælde ganske beskeden i forhold til effekten af flere timer. Derfor skal man hellere give eleverne de timer, de skal have, med én lærer, siger han.

/ritzau/

Dagens Gossip