Forbrugere får ikke penge tilbage i Dreamliner-sag

Når forbrugere bestiller billetter, kan de ikke altid regne med at komme til at flyve med en bestemt flytype.

Det har Forbrugerklagenævnet slået fast i fem principielle sager, hvor forbrugere havde krævet et afslag i prisen, fordi Norwegian ikke gennemførte flyvningen med det nye Dreamliner-fly, men med et erstatningsfly.

- I de fem sager er forbrugerne nået frem til den aftalte destination på det aftalte tidspunkt.

- Derfor har et flertal i nævnet vurderet, at forbrugerne har fået, hvad de betalte for, nemlig transporten, og at de ikke har krav på et afslag i prisen, siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Camilla Hesselby, i en pressemeddelelse.

Omvendt mener et mindretal i nævnet, at markedsføringen af Dreamlineren var så markant og massiv, at forbrugerne havde krav på at blive fløjet med netop den, og at de derfor skal have et afslag i prisen.

- Det har været Forbrugerklagenævnets opgave at vurdere, om flyvningen har været mangelfuld, og om forbrugerne har haft ret til et afslag i prisen.

- Nævnet har ikke kompetence til at afgøre, om Norwegians markedsføring overholder reglerne i markedsføringsloven, siger Camilla Hesselby.

Forbrugerklagenævnet har i alt modtaget cirka 30 klager af samme art. De resterende sager forventes afgjort inden for de næste to måneder.

De fem principielle sager handler om flyvninger i perioden maj-juli 2014, oplyser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

/ritzau/

 

Top partnere


Lån penge
Find det bedste lån til dig, der lige står og mangler penge her og nu til en rejse eller en ny computer.


Vejle24
Vejles nye netavis med seneste nyt fra Vejle og omegn.
 

Dagens Gossip