Forbrugere får ikke penge tilbage i Dreamliner-sag

Når forbrugere bestiller billetter, kan de ikke altid regne med at komme til at flyve med en bestemt flytype.

Det har Forbrugerklagenævnet slået fast i fem principielle sager, hvor forbrugere havde krævet et afslag i prisen, fordi Norwegian ikke gennemførte flyvningen med det nye Dreamliner-fly, men med et erstatningsfly.

- I de fem sager er forbrugerne nået frem til den aftalte destination på det aftalte tidspunkt.

- Derfor har et flertal i nævnet vurderet, at forbrugerne har fået, hvad de betalte for, nemlig transporten, og at de ikke har krav på et afslag i prisen, siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Camilla Hesselby, i en pressemeddelelse.

Omvendt mener et mindretal i nævnet, at markedsføringen af Dreamlineren var så markant og massiv, at forbrugerne havde krav på at blive fløjet med netop den, og at de derfor skal have et afslag i prisen.

- Det har været Forbrugerklagenævnets opgave at vurdere, om flyvningen har været mangelfuld, og om forbrugerne har haft ret til et afslag i prisen.

- Nævnet har ikke kompetence til at afgøre, om Norwegians markedsføring overholder reglerne i markedsføringsloven, siger Camilla Hesselby.

Forbrugerklagenævnet har i alt modtaget cirka 30 klager af samme art. De resterende sager forventes afgjort inden for de næste to måneder.

De fem principielle sager handler om flyvninger i perioden maj-juli 2014, oplyser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

/ritzau/

Dagens Gossip