Forbrugere rammes af prisfusk med udlejningsbiler

Skrevet af admin

28/08/2014

Mest læste i dag

Det er langt fra ligegyldigt, hvor man kommer fra, når man booker en udlejningsbil på nettet. På Mallorca betaler englændere mere end tyskere og franskmænd.

I London betaler tyskere mere end englændere, og i Berlin må tyskere, franskmænd og spaniere betale mere for udlejningsbilen end englændere.

Dyrest er det dog ofte for danskere, som let kan komme af med 20-30 procent i overpris - og i nogle tilfælde meget mere.

Det viser stikprøver, som Jyllands-Posten har foretaget hos nogle af Europas største biludlejningsselskaber.

Eksemplerne er ikke enestående. EU-Kommissionen har flere sager, der viser, at prisen fastsættes efter bopælen, og at nogle selskaber bruger kundernes IP-adresse og bopælsland til afgøre prisen.

De stærkt varierende priser er i strid med EU's servicedirektiv, og nu vil EU-Kommissionen have biludlejernes praksis stoppet.

Seks selskaber - Europcar, Hertz, Avis, Sixt, Entreprise og Goldcar - er blevet afsløret i prisdiskrimination.

De tre sidstnævnte har meddelt, at de straks stopper med det, mens Europcar, Hertz og Avis ifølge EU-Kommissionen er kommet med et ufyldestgørende svar. De har fået en ny frist til den 30. august - altså på lørdag - til at stoppe den ulovlige forskelsbehandling.

- Det indre marked skal fungere i dagligdagen for den enkelte forbruger og ikke blot for de store virksomheder, siger Michel Barnier, der er EU-kommissær for det indre marked og tjenesteydelser.

Han får støtte fra forbrugerombudsmand Henrik Øe.

- Biludlejernes fremgangsmåde er klart ulovlig, og jeg vil følge sagen til dørs og sikre, at danske forbrugere ikke bliver snydt. I det indre marked må man ikke udnytte, at købekraften er større i nogle lande end andre, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe til Jyllands-Posten.

/ritzau/