Forbrugerombudsmand sætter foden ned over for Rejsekortet

Forbrugerombudsmand Henrik Øe har tirsdag holdt møde med Rejsekortet, og her har han gjort det klart, at selskabet, som det er i dag, er med til at forvirre sine kunder mere end godt er.

»Det skal være meget tydeligere, hvad den enkelte rejse koster. Det er en udfordring for Rejsekortet, fordi der findes så mange forskellige takstsystemer, og det er det enkelte trafikselskabs takst, der tæller. Men det er de nødt til at oversætte for folk, så man kan gennemskue, hvad det koster at tage en rejse,« siger Henrik Øe.

»Det skal ikke være sådan, at man bliver nødt til at tage på rejsen for at finde ud prisen,« understreger han.

Mødet med mellem Rejsekortet og Forbrugerombudsmanden har været planlagt længe, og det kommer som følge af en stribe klager over kortet.

På mødet tirsdag gjorde Henrik Øe det klart, at Rejsekortets hjemmeside ikke lever op til betalingstjenesteloven, da det ikke er muligt for forbrugerne at få et fyldestgørende overblik over de rejser, de har foretaget, og hvor meget de har kostet.

Efter loven skal man kunne se netop de oplysninger 13 måneder tilbage, og det er ikke muligt, som det er i dag.

»Det er uhyre vigtigt for tilliden til et system, at man kan se, hvad man har betalt, så man har mulighed for at klage, hvis man ikke er enig,« siger Henrik Øe.

Ifølge Forbrugerombudsmanden har Rejsekortet indvilliget i at lave en løsning, hvor man kan ringe til en telefonlinje og bestille sine oplysninger. Det bliver fremover også muligt via hjemmesiden.

»Efter sommerferien skal vi finde en mere permanent løsning, så hjemmesiden lever op til lovens krav, og de (Rejsekortet, red.) er indforstået med, at priser og rabatordninger skal være meget tydelige, end det er i dag,« siger Henrik Øe.

Rejsekortet har dog allerede rettet en af de fejl, som tidligere var blevet pointeret. På hjemmesiden kunne man således melde sig til, så ens kort automatisk blev tanket op, når man var ved at være i bund på kortet. Men man kunne ikke framelde sig på nettet, og det er nu blevet ændret.

Ifølge Henrik Øe er der langt flere problemstillinger, som man skal diskutere på mødet på den anden side af sommerferien.

»Der har været ganske mange historier i pressen på det seneste, og der har jeg også bedt Rejsekortet om en forklaring på de mange historier, der er kommet frem - ikke mindst fordi vi står ganske tæt på en dato, 1. juli, hvor salget af klippekort ophører og mange derfor bliver tvunget til at benytte rejsekortet,« siger han.

Forbrugerombudsmanden oplyser, at han gerne hører fra folk, der oplever problemer med kortet, så det kan blive drøftet på det kommende møde.

Dagens Gossip