Forbrugerombudsmanden hiver inkassosag i Højesteret

Forbrugerombudsmanden har anket en principiel sag mod inkassovirksomheden KGS Europe A/S om størrelsen af deres gebyrer til Højesteret. Sagen er blevet afvist i Sø- og Handelsretten, men nu er den sendt videre til den højeste instans.

- Jeg har med sagen udnyttet min mulighed for at få prøvet et tvivlsspørgsmål ved domstolene, udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Forbrugerombudsmanden mener, at der er en øvre grænse for, hvor mange omkostninger en dårlig betaler kan pålægges, når et inkassofirma inddriver gæld, uden at sagen ender i retten. Men sø- og Handelsretten afviste sagen uden at tage stilling til gebyrspørgsmålet med den begrundelse, at Forbrugerombudsmanden ikke havde kompentencer til at anlægge sagen, og at rigspolitiet allerede havde været inde over spørgsmålet.

- Efter rettens afvisning af sagen kan inkassovirksomheden, når der laves en ny betalingsaftale i form af et frivilligt forlig, derfor fortsat opkræve både fulde inkassoomkostninger og ekstra månedlige gebyrer på 25 kroner for at få tilsendt et girokort. Det vil meget hurtigt kunne føre til en fordobling eller mere af gebyrbetalingen i forhold til det tilladte niveau. Og det er ikke acceptabelt, lyder det fra Henrik Øe

Forbrugerombudsmanden mener, at betydningen af dommen er vidtrækkende og principiel. I forbindelse med Forbrugerombudsmandens forhandlinger med inkassobranchen om gebyrspørgsmålet har mere end 50 andre inkassovirksomheder oplyst og underskrevet tilsagn om, at de enten ikke brugte eller er ophørt med at anvende samme praksis som den pågældende inkassovirksomhed.

Dagens Gossip