Forbrugerombudsmanden melder Telmore til politiet

Ifølge Forbrugerombudsmanden har Telmore overtrådt loven ved at ringe til tidligere kunder, der ikke havde givet samtykke til, at de måtte ringes op.

Det har nu fået ombudsmanden til at melde teleselskabet til politiet.

- Vi synes, det er pokkers ærgerligt for at sige det på jævnt dansk, siger Camilla Sebelius, kommunikationsmedarbejder i Telmore, der erkender at have overtrådt loven.

Det er to kunder, som har klaget til Forbrugerombudsmanden efter at være blevet ringet op af mobilselskabet.

Forbrugeraftaleloven fastslår, at erhvervsdrivende ikke uden samtykke må ringe til en forbruger for at indgå en aftale. Få brancher er ikke omfattet af forbuddet, men telebranchen er ikke en af dem.

Telmore oplyser, at forbrugerne tidligere havde været kunder hos selskabet. De havde givet deres tilladelse til, at teleselskabet kunne skrive til dem på deres mail, men altså ikke at det kunne ringe til dem.

Opkaldet skyldes ifølge Camilla Sebelius en "ærgerlig menneskelig fejl", som skete, da selskabet udskiftede sit it-system.

- En kollega kom ved en fejl til at sætte hak i én boks for lidt. Derfor kom vi desværre til at kontakte nogle kunder på et forkert grundlag, siger hun og fortsætter:

- Vi afventer politiets undersøgelse, men vi har jo erkendt, at det er en fejl, vi har begået. Når man begår en fejl, må man jo også tage konsekvensen af den.

Overtrædelse af loven om uanmodet telefonsalg giver bødestraf.

Man kan blive fri for opkald ved at tilmelde sig Robinsonlisten, der er et register over forbrugere, som har frabedt sig uanmodede reklamer. Det gør man ved at kontakte CPR-registret i sin kommune.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV