Forbrugerrådet vil forbyde fusk med prøveabonnementer

Sådan lyder det fra Forbrugerrådet, efter at dagbladet Politiken har mødt kritik fra Forbrugerombudsmanden, fordi avisen markedsførte et abonnement på en måde, så forbrugerne kunne tro, at det udløb af sig selv efter seks uger. I realiteten fortsatte abonnementet, og selv om Politiken nu har ændret sin markedsføring, er der mange andre virksomheder, der bruger lignende tvivlsomme metoder, forklarer Vagn Jelsøe, konstitueret direktør i Forbrugerrådet.

»Vi modtager løbende rigtig mange henvendelser fra folk, der på internettet har sagt ja til en kort eller gratis prøveperiode på alt fra bogklubber, medicintilsendelse og blade. Og så er de ikke opmærksomme på, at den gratis prøveperiode går direkte over i en løbende aftale, medmindre de selv siger fra. Der er et reelt problem her,« fastslår han.

Forbrugerrådet har ikke nogen oversigt over, hvor omfattende problemet er, men Vagn Jelsøe opfordrer forbrugerne til at tænke sig godt om, inden man opgiver sine kontooplysninger i forbindelse med et abonnement, der markedsføres som gratis.

»Der, hvor folk virkelig brænder nallerne, er, når der står, at noget er gratis. Ordet gratis har en magisk effekt på mange mennesker, og det er der mange, der hopper på. Så bliver man bedt om for en sikkerheds skyld at opgive sit kontonummer. Mit hovedråd er, at man aldrig skal opgive sit kontonummer til nogen, medmindre det er fordi, de er indforstået med, at det også skal bruges til noget. Hvis det er et gratis tilbud, man tager imod, skal modparten jo ikke bruge ens kontonummer til noget. Og en aftale kan jo ikke gå over i en løbende aftale uden et kontonummer,« siger han.

Forbrugerrådet opfordrer politikerne til at skride ind og forbyde gratis prøveperioder, der automatisk bliver til et abonnement, medmindre forbrugeren selv siger fra.

»Selvfølgelig skal man altid tænke sig om, men problemet i de her tilfælde er, at den stærke part er dem, der tilrettelægger kommunikationen på netstedet, og hvis kommunikationen slører, hvad der reelt er tale om, ligger hovedansvaret hos dem, der ikke kommunikerer klart om, hvad aftalebetingelserne går ud på. Det vil sige, den erhvervsdrivende. Når vi ser, hvor mange der bliver snydt på det her område, så burde det efter vores opfattelse være forbudt at lade gratis prøveperioder gå direkte over i en løbende aftale,« siger Vagn Jelsøe.

Dagens Gossip