»Forligsbrud« skaber usikkerhed om togfonden

Analyserne, der skal danne grundlag for planlægningen af fremtidens infrastruktur, blev bestilt i forbindelse med den grønne trafikaftale i 2009 og skulle efter planen have været præsenteret i løbet af efteråret 2013. Men nu har ministeren besluttet at vente til april næste år.

Det er fuldstændig uacceptabelt, erklærer Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V), der sammen med de Konservative, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti kræver, at ministeren følger planen.

»Der ligger en klar forligstekst, der siger, at analyserne skal være klar i efteråret 2013. Alle fire partier er enige om, at hvis man fra regeringens side ikke lever op til det, så er der tale om et forligsbrud og et alvorligt brud med traditionen for samarbejde mellem partierne,« siger han.

I et brev til forligskredsen skriver Pia Olsen Dyhr, at analyserne, der koster 85 millioner kroner, udskydes, fordi Togfonden DK vil ændre det trafikale danmarksbillede. Men det gør bare sagen ekstra alvorlig, mener Kristian Pihl Lorentzen.

»Det er helt grotesk, at regeringen vil investere milliarder i togfonden uden de grundige trafikanalyser, som regeringspartierne selv var med til at bestille. Man er selvfølgelig nødt til at have trafikanalyserne på plads, inden man bruger 28 milliarder kroner på togfonden,« siger han.

Som det eneste af de fire borgerlige partier er Dansk Folkeparti med i aftalen om Togfonden DK. Gruppeformand Peter Skaarup (DF) vil ikke afvise, at de udskudte analyser vil få konsekvenser for partiets støtte til fonden.

»Vi mener stadig, at togfonden er en fornuftig investering, men det er også klart, at vi dermed har en særlig interesse i, at investeringen foretages på et ordentligt grundlag,« siger han.

»Det er ekstremt vigtig, at man har fast grund under fødderne, når man laver investeringer i milliardklassen. Regeringen får svært ved at forsvare, at man gennemfører togfonden uden et stærkt fundament i skikkelse af trafikanalyserne,« siger Peter Skaarup.

Ifølge Pia Olsen Dyhr er oppositionens kritik imidlertid skudt helt over målet. Udskydelsen skyldes, at den nye landstrafikmodel fra DTU, som flere af analyserne er baseret på, er blevet forsinket, blandt andet på grund af udarbejdelsen af togfonden.

»Forligsbrud er et stærkt ord at bruge om en sag, der handler om noget rent praktisk og et ønske om at skabe analyser af høj kvalitet. Jeg har intet ønske om at gøre processen længere end nødvendig, men vi har brug for at lave gode analyser på det bedst mulige grundlag,« fastslår ministeren.

»Forligspartierne må gerne få analyserne på baggrund af de tal, vi har til rådighed nu, men kvaliteten vil blive derefter,« tilføjer hun.

Den forklaring tilfredsstiller dog ikke Kristian Pihl Lorentzen.

»Man har haft fire et halvt år og 85 millioner kroner til at gøre analyserne færdige. Det må kunne lade sig gøre at overholde tidsfristen,« siger han.

Dagens Gossip