Formand: Akuttelefon 1813 kan stadig blive bedre

Der er stadig ventetider på Region Hovedstadens akuttelefon 1813. Men borgerne kommer hurtigere og hurtigere igennem, siger regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S).

Den hurtigere betjening kommer ifølge regionsrådsformanden blandt andet af, at der er blevet ansat flere sygeplejersker og læger til at bemande de pressede telefonlinjer.

- Det her har aldrig været en spareøvelse. Det har og er stadig et ønske om, at lave en enstrenget og forbedret indgang til sundhedsvæsnet for borgerne, siger Sophie Hæstorp Andersen og fortsætter:

- Derfor er det også rigtig rart at høre, at hvis der er behov for det, så kan vi ansætte mere personale - uden skelen til om budgettet overskrides, og som i øvrigt er nøjagtigt det samme, som blev afsat til lægevagten.

Ifølge Sophie Hæstorp Andersen kommer i øjeblikket halvdelen, der ringer til 1813, igennem inden for fire minutter, mens en fjerdedel venter i mere end 10 minutter.

- Når vi ser på det samlede billede, skal vi blive dygtigere til at gå ind der, hvor spidsbelastningen opstår, siger regionsrådsformanden og fortsætter:

- Det er nemlig der, hvor vi med ret få ressourcer kan nedbringe de gennemsnitlige ventetider markant.

Spidsbelastningerne forekommer, når omkring 1000 borgere ringer ind i løbet af en periode på tre timer.

- Det er de tidspunkter, hvor ventetiderne bliver urimeligt lange, siger Sophie Hæstorp Andersen og fastslår:

- Det er derfor, at vi skal blive bedre til at finde ud af præcis, hvor de er, og hvordan vi sætter ind med personale i de perioder.

Målet hos Region Hovedstaden er, at når kalenderen slår om i april, skal 90 procent komme igennem til 1813 inden for tre minutter.

Regionsrådet drøftede desuden et forslag om at indføre en e-mail-ordning, som borgere kan bruge til mindre akutte henvendelser for at lette presset på 1813.

/ritzau/

Dagens Gossip