Forsigtige forbrugere holder lidt igen med Matas-indkøb

Skrevet af admin

28/05/2015

Dagens topnyheder

Det er fortsat lidt op ad bakke at få de danske forbrugere til for alvor at hive flere cremer, makeup og vitaminpiller ned fra hylderne i de danske Matas-butikker.

Omsætningen i detailkæden Matas vokser, men ikke helt så meget, som kædens topchef, Terje List, kunne have håbet, noterer han sig i regnskabet for regnskabsåret 2014/15. Det skyldes de forsigtige danske forbrugere.

- Omsætningsvæksten lå på grund af de tilbageholdende danske forbrugere lidt under vores forventning, mens årets samlede resultat indfriede de generelle forventninger.

- Det er forventningen, at den positive udvikling i koncernens resultat kan fortsættes i de kommende år, lyder det i regnskabet.

Nettoomsætningen steg 2,7 procent i forhold til 2013/14 og landede på 3,4 milliarder kroner. Forventningen lød på en omsætning i underkanten af 3,5 milliarder kroner.

Matas fik et resultat før skat på knap 462 millioner kroner og et driftsresultat på 660 millioner kroner.

- Vi er glade for at kunne aflægge en årsrapport med en omsætning og et driftsresultat på linje med de udmeldte forventninger, siger Terje List.

Matas tror på, at kædens salg kan vokse to procent i regnskabsåret 2015/2016. Det selvom markedsvilkårene er svære.

- Matas er i væsentligt omfang eksponeret mod konjunkturudviklingen i Danmark, hvor stort set hele omsætningen genereres.

- Til trods for en forbedring i forbrugertilliden i regnskabsåret opleves der stadig en tilbageholdenhed hos den danske forbruger, hvilket potentielt kan påvirke koncernens salg eller produktmix, lyder det i regnskabet.

Matas sidder i dag ifølge selskabet på anslået 40 procent af det danske marked for skønhed og personlig pleje, men arbejder på at øge markedsandelen blandt andet ved at åbne nye butikker.

/ritzau/