Forsikringsselskaber kimes ned efter skybrud

Det voldsomme skybrud over hovedstadsområdet natten til søndag giver travlhed hos forsikringsselskaberne, der bliver kimet ned af kunder med vand i kælderen.

Hos Tryg oplevede man allerede søndag et par hundrede anmeldelser, og mandag formiddag er der kommet yderligere 300.

Alka har fra mandag morgen indtil klokken 10.30 modtaget 380 anmeldelser, og Topdanmark har mandag fået 300 anmeldelser fra privatkunder og 100 fra erhvervskunder. Det oplyser selskaberne til Ritzau.

- Vi forventer, tallet bliver noget højere, men vi ved det ikke mere præcist. Skybruddet har ramt et relativt begrænset område, hvor mange har anmeldt vand i kælderen og de følgeskader, som det giver, siger kommunikationschef i Tryg Kasper Riis.

Hos Tryg har man lige som hos Alka indsat ekstra personale til at tage telefonerne for at undgå ventetid.

- Vi har fuldt beredskab på, og vi har ekstra personale fra andre afdelinger, som hjælper til. Vi prøver at undgå kø på telefonerne, og det er vi, hvad jeg senest har hørt, lykkes med, siger Lise Agerley, der er kommunikationsdirektør hos Alka.

Da weekendens skybrud har ramt meget lokalt, bliver skaderne langt fra lige så store som det store skybrud i 2011 eller oktoberstormen sidste år.

Det skyldes blandt andet forebyggende skybrudsarbejde i boligerne, siger kommunikationsdirektør i Topdanmark Steffen Heegaard.

- Skybruddet var lidt mere koncentreret omkring København den her gang. Der var en del af de samme skader som i 2011, og der har det skadeforebyggende arbejde nok betydet, at den gennemsnitlige skade bliver lidt mindre, siger Steffen Heegaard.

Han suppleres af Trygs Kasper Riis.

- Jeg tror, folk og virksomheder er blevet klog af skade, og de har taget nogle gode forhåndsregler, siger han.

Efter skybruddet i 2011 modtog Tryg 20.000 skadeanmeldelser, mens Topdanmark modtog 13.000.

/ritzau/

Dagens Gossip