Forsker: Kampagne mod flygtninge rammer de forkerte

En videokampagne på engelsk og arabisk, der skal advare flygtninge og migranter mod at søge asyl og ophold i Danmark, vil ikke have nogen effekt.

Det siger seniorforsker Ninna Nyberg Sørensen fra Dansk Institut for Internationale Studier (Diis), der blandt andet forsker i international migration og flygtningestrømme.

Forslaget kommer fra Dansk Folkeparti med inspiration fra Australien. Her har myndighederne det seneste år lavet video- og plakatkampagner som en målrettet advarsel til bådflygtninge, der søger mod Australiens kyster.

På videoerne indtalt på mange sprog kan man blandt andet se en general med det markante budskab: "No way. You will not make Australia home" (Nej, Australien bliver ikke dit hjem, red.).

Men lige meget hvor mange sprog man bruger, så tror Ninna Nyberg Sørensen ikke, at en sådan kampagne på nettet virker på de flygtninge, som Dansk Folkeparti gerne vil stoppe.

- Det er de færreste fattige krigs- og konfliktflygtninge, der sidder og søger informationer på nettet, når de søger i sikkerhed, siger hun.

- Når det virker i Australien, er det for det første, fordi der er kystvagter hele vejen rundt om landet, og for det andet fordi Australien har nogle neokoloniale aftaler med nogle øer, som de betaler for at tage imod alle de flygtninge, de ikke vil have.

Hun mener, kampagnen primært rammer de danske vælgere, der allerede er enige i budskabet. Dertil kommer en uønsket effekt udenlands, hvor kampagnen risikerer at ramme, hvor politikerne mindst ønsker det.

- De, der vil bemærke sådan en kampagne, er de veloplyste udlændinge, blandt hvem Danmark har et dårligt omdømme lige nu.

- Vi er ikke et attraktivt land for højtuddannede emigranter, som er dem, der sætter sig ind, hvor der er tålelige forhold, siger Ninna Nyberg Sørensen.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV