Forsker: Karakterer gør ikke elever bedre

Hvis man skal tro på den nyeste forskning, bør vi droppe karaktererne, hvis vi i Danmark skal leve op til regeringens mål: Alle elever skal blive så dygtige som muligt.

Det konkluderer det svenske skoleforskningsinstitut i en ny undersøgelse, hvor man har studeret international og national karakterforskning. Det skriver Svenska Dagbladet

Læs også: Fattiges børn dumper oftere til afgangsprøven

- Lavt præsterende elever i folkeskolen, der får karakterer, præsterer dårligere. Studerende på universitetsniveau påvirkes positivt af færre karakterer, som kommer senere i uddannelsen, end mange karakterer tidligt i uddannelsen, siger forsker i pædagogik og en af personerne bag undersøgelsen, Alli Klapp, til Svenska Dagbladet.

Ifølge undersøgelsen påvirkes ikke engang højt præsterende elevers præstationer direkte positivt af karakterer.

Læs også: Dét skrev de bare ikke: 4 ting, du absolut ikke skal skrive i en ansøgning

I stedet for karakterer virker det langt bedre - eleverne præsterer bedre - med klar information om, hvad der kan forbedre elevernes resultater, afslører den svenske rapport.

Svenska Dagbladet skriver, at den nye viden sætter kraftigt spørgsmålstegn ved, hvor meget man skal ligge i, at bestemte lande scorer højre karakterer i PISA-undersøgelser. 

Dagens Gossip