Forsker: Paratviden gavner asiater i Pisa-test

Skrevet af admin

03/12/2013

Dagens topnyheder

De store vindere i den seneste Pisa-undersøgelse er Shanghai-Kina, Singapore, Hongkong, Sydkorea, Japan og Taiwan.

Og det er ikke tilfældigt, lyder det fra økonom Jørgen Ørstrøm Møller, tidligere dansk ambassadør i Singapore og nuværende gæsteforsker ved universitetet i den sydøstasiatiske bystat, hvor han også bor.

- Skolesysterne i de østasiatiske lande prioriterer faktuel viden og naturvidenskab meget højt. Det vil sige, at finansielle ressourcer og lærerkræfter kanaliseres ind i de baner, siger Jørgen Ørstrøm Møller.

- Det harmonerer godt med samfundets opbygning i henhold til den gamle kinesiske filosofi konfucianismen, hvor det er tradition, at elever viser læreren respekt, tilføjer han.

Forskeren fortæller, at skolesystemet i for eksempel Singapore er indrettet efter, at eleverne skal tilegne sig konkret viden. Det giver eleverne en fordel i Pisa-testen.

Shanghai-Kina er bedst i 2012-testen, både når det gælder læsning, matematik og naturvidenskab. Singapore er nummer to i matematik og nummer tre både i læsning og naturvidenskab.

- Der lægges meget stor vægt på det, vi i Danmark kalder paratviden. Det kommer der meget dygtige og kompetente mennesker ud af, der givetvis har en meget høj produktivitet.

- Til gengæld kniber det med kreativiteten, hvad de pågældende lande også er meget opmærksomme på, siger Jørgen Ørstrøm Møller.

For hvis der er noget, som Pisa-undersøgelsen med sikkerhed viser, så er det, at man ikke kan få alt, siger forskeren.

- Man kan ikke på én gang få et nationalt uddannelsessystem, som skaber kreative og selvstændige mennesker, og et uddannelsessystem, hvor folk har en stor paratviden, høj disciplin og er indstillet på at rette sig ind efter læreren, siger Jørgen Ørstrøm Møller.

- Mens vi i Danmark tillægger kreativitet og selvstændighed stor betydning og lever med, at for eksempel paratviden står svagere, så gør de det modsatte i Singapore, tilføjer den tidligere ambassadør.

Han fremhæver, at mens universitetet i Singapore er verdensførende inden for de tekniske videnskaber, så står singaporeanerne langt svagere i for eksempel samfundsvidenskaberne.

- Det diskuteres meget i Singapore, og de er for eksempel meget interesserede i, hvordan vi skaber et kreativt samfund i Danmark og for eksempel er gode til at få folk til at samarbejde, siger Jørgen Ørstrøm Møller.

/ritzau/