Forsker: Pas på med at give børn vores skræmmebilleder

Hvis børn helt ned til 10-års-alderen undervises i radikalisering og ekstremisme, risikerer de at få et indtryk af deres omverden, som ikke nødvendigvis er sandt.

Sådan lyder vurderingen fra lektor ved Syddansk Universitet Kirstine Sinclair, der forsker i integration og multikulturalisme, til et forslag fra Aarhus Kommune.

Berlingske skriver, at kommunen vil have folkeskolen til at undervise elever helt ned til 4. klasse om blandt andet radikalisering, terrorisme og ekstremisme.

- Det får den konsekvens, at børnene kommer til at overtage vores skræmmebilleder. Hvis man skal undervise dem i noget, bør det være positive ting, siger Kirstine Sinclair til Ritzau.

I stedet skal børnene undervises i blivende værdier, som strækker sig ud i det, der bliver deres fremtid, mener lektoren og nævner demokrati og menneskerettigheder.

- Uden at de bliver påduttet de skræmmebilleder, som vi står med lige nu, bemærker hun.

Når lektoren er skeptisk over for det aarhusianske forslag, er det ikke, fordi man ikke skal tale med børn om store problemer, og hvordan man omgås hinanden.

- Det har jeg intet problem med, og det kan børn sagtens.

- Min kritik handler om, at man skal passe på med at italesætte et problem, som ikke nødvendigvis findes, og som simpelthen ikke er i børns bevidsthed, når de går i 4. klasse, siger Kirstine Sinclair.

Står det til lektoren, skal det politiske initiativ formentlig ses i forlængelse af terrorangrebet mod det franske satiremagasin Charlie Hebdo, hvor 12 personer mistede livet.

- Og så tror jeg, man skal se det som udtryk for nogle politikere, der virkelig gerne vil løse et problem, der handler om radikalisering og politisk ekstremisme, siger hun.

Det aarhusianske undervisningstilbud, der er på idéplan, er en forebyggende indsats, som skal forhindre, at børn helt ned til 10-års-alderen bliver draget af radikale miljøer.

/ritzau/

Dagens Gossip