Forsker: Salget af Berlingske Media er meget positivt

Salget af Berlingske Media til den belgiske mediekoncern De Persgroep er en god nyhed for det danske mediehus.

Det mener medieforsker og professor Frands Mortensen fra Aarhus Universitet, der vurderer, at salget lover godt for Berlingske Medias fremtid.

- De er blevet solgt til en publicistisk virksomhed, som arbejder inden for den samme sektor, som de selv gør, og ikke til en kapitalfond, som de tidligere var ejet af. Så det er meget positivt, siger Frands Mortensen til Ritzau.

Medieforskeren forudser umiddelbart, at den nye belgiske ejer formentlig vil holde sammen på udgivelserne i Berlingske Media.

- At de køber Berlingeren som en samlet gruppe, tyder jo på, at de er interesseret i at drive det som en samlet gruppe. Så kan det godt være, at der ryger nogle provinsaviser af i svinget, men det er ikke til at sige på nuværende tidspunkt, siger Frands Mortensen.

Berlingske Medias ejer siden 2006, britiske Mecom Group, indgik mandag aftale med belgiske De Persgroep om salg af det danske mediehus for 1,832 milliarder kroner. I handlen indgår også det hollandske mediehus Wegener, som udgiver en række regional- og lokalaviser.

Professoren i medievidenskab kan ikke vurdere selve salgsprisen, men for Berlingske Media er den også lige meget, mener han.

- I princippet er prisen for Berlingske Media som medievirksomhed flintrende ligegyldig, om den er solgt dyrt eller billigt. Det afgørende er, om dem, der køber den, har råd til at købe den og har råd til at drive den videre, siger Frands Mortensen.

Han er ikke overrasket over, at salget af Berlingske Media kommer nu.

- Det overraskende er, at den samlede danske verdenspresse ikke har været i stand til at opsnuse noget. Det kommer som lyn fra en klar himmel. Ingen havde regnet med, at det var et belgisk familieforetagende, der ville købe Berlingske-koncernen, siger Frands Mortensen.

/ritzau/

Dagens Gossip