Forskere afliver myte om løbeskader

Hvis man er sund og rask og skal i gang med at løbetræne for første gang, er det helt i orden at stikke fødderne i et par helt almindelige, såkaldt neutrale, løbesko uden særlig støtte. Også selv om ens fødder pronerer under løb – altså falder indad.

Risikoen for, at visse fodstillinger kan medføre løbeskader ved brug af neutrale sko, ser nemlig ikke ud til at være til stede for denne særlige gruppe af raske nybegyndere.

Det viser et studie fra Aarhus Universitet, som er publiceret i tidsskriftet British Journal of Sports Medicine.

Raske løbere fulgt gennem et år

Forskerne har fulgt 927 raske nybegyndere med forskellige fodstillinger i et år. Alle fik udleveret den samme model af en neutral løbesko – uanset om de stod helt lige på fødderne eller ej. I forsøgsperioden fik 252 personer en skade og løberne tilbagelagde i alt 163.401 kilometer.

- Vi har nu sammenlignet løbere med neutral fodstilling med de løbere, der pronerer i forskellig grad, og alt peger på, at der ikke er større risiko for skader hos løbere, der falder indad på foden, end hos de øvrige, siger fysioterapeut og ph.d.-studerende Rasmus Ø. Nielsen fra Aarhus Universitet, der står bag undersøgelsen sammen med et forskerteam fra Aarhus Universitet, Aarhus Universitetshospital, Aalborg Universitetshospital og Holland.

- Det er kontroversielt, da man i mange år har antaget, at det er skadeligt at løbe i sko uden særlig støtte, hvis man pronerer i større eller mindre grad, tilføjer han.

Bliv ven med Dagens.dk på Facebook - altid gratis nyheder og information

Rasmus Ø. Nielsen understreger, at studiet ikke har beskæftiget sig med, hvad der sker under løb i en sko af en anden type end neutral, og hvilke overvejelser løbere bør gøre sig vedrørende fodstilling og skovalg, når de allerede har haft en løbeskade.

Fokus på andre risikofaktorer

Nu forudser forskerne, at man fremover vil holde op med at betragte pronering af foden som en stor risikofaktor i forbindelse med løbeskader hos raske nybegyndere. I stedet peger de på, at nybegyndere skal forholde sig til faktorer som overvægt, omfanget af træning, og gamle skader, når de vil undgå løbeskader.

”Men vi mangler stadig at forske i, hvorvidt fødder med udpræget pronering generelt er udsat for større risiko for løbeskader, end fødder i neutral stilling, slutter Rasmus Ø. Nielsen.

Dagens Gossip

Dagens TV