Forskere: Mænd der drikker energidrikke er 'macho-idioter'

Selvom de fleste energidrikke smager sødt, så er det tilsyneladende også det eneste søde, energidrikke gør for mænd. 

For en gruppe forskere fra University of Akron i USA har konkluderet, at mænd der drikker energidrikke er homofobiske og kvindehadende.

Den opsigtsvækkende konklusion er skabt efter interviews med næsten 500 amerikanske mænd i alderen 18 og 62 år, der skulle svare på spørgsmål om deres syn på mandlige kønsroller og deres forbrug af energidrik.

Men forskerne fandt også ud af, at der var en stor sammenhæng mellem reklamerne for energidrikkene og forbrugerens syn på samfundet. 

For reklamerne har ofte et højt indhold af maskulinitet, og de forsøgspersoner, der erklærede, at de troede på reklamerne, drak også flere energidrikke, ligesom de erklærede sig enige i budskaber som 'En mand skal altid være boss' og 'homoseksuelle skal ikke kunne gifte sig'. 

Ifølge forskerne er størstedelen af selskaberne bag energidrikkene meget fokuserede på at skabe et macho-image i deres reklamer, og det er der en god grund til. 

- De fleste mænd, der køber energidrikke, er hverken eksperter i kampsport eller hurtige biler. Men hvis du drikker en energidrik, føler du dig mere som en mand. Du føler dig mega maskulin, siger Ronald Levant, professor i psykologi ved University of Acron, ifølge Medical Daily.

- Jeg tror, at det budskab de vil sælge er, at hvis du er en ung, hvis og heteroseksuel mand, så er energidrikke noget for dig, siger Ronald Levant. 

Studiet er offentliggjort i tidsskriftet American psychological association.

 

 

Dagens Gossip