Forskere: Sådan bliver dit barn innovativt

Klaverspil, sjove skriblerier og det at skrue en radio fra hinanden i barndommen er måske det, der skal til for, at vores børn bliver skarpe hjerner med gode idéer.

Det mener de amerikanske forskere bag en ny undersøgelse. Forskerne kunne med en spørgeskemaundersøgelse konstatere, at eliten af de veluddannede som regel har haft en barndom, hvor kreativitet spillede en stor rolle. 

»Der er større sandsynlighed for, at du er innovativ som voksen, hvis du tidligt i din barndom er begyndt med det, og hvis du har fortsat udøvelsen af det kreative igennem ungdommen og frem til voksenlivet. Det var vi overraskede over,« siger hovedforfatteren til studiet Rex LaMore til Videnskab.dk.

Han understreger dog, at studiet ikke beviser, at der er en årsagssammenhæng mellem kreativitet og innovation, men blot at de to faktorer er til stede samtidigt. Det vil sige, at det ikke nødvendigvis er de kreative udfoldelser i sig selv, der gør folk innovative.

De amerikanske forskere studerede baggrunden hos tidligere studerende, som havde fået elite-kandidatuddannelser i naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab eller matematik på Michigan State University i perioden 1990 til 1995. Cirka 200 af de tidligere elite-elever svarede på et spørgeskema, som forskerne sendte ud til dem per email.

Læs også hos Videnskab.dk: Forskere: Skolerne magter ikke kreativitet og innovation

De studerendes innovative evner blev målt i forhold til, hvor mange patenter de havde fået, hvor mange virksomheder de havde skabt eller hvor mange videnskabelige artikler, de havde fået publiceret. Resultaterne viste bl.a.:

  • 93 procent af deltagerne i studiet havde på et eller andet tidspunkt i deres liv fået musikundervisning. Det samme gælder kun for 34 procent af den voksne amerikanske befolkning.
     
  • Deltagerne i studiet rapporterede også i højere grad end den almindelige amerikaner at have dyrket billedkunst, dans, skuespil eller at have forsøgt sig med kreativ skrivning.
     
  • De forsøgsdeltagere, der som børn havde leget med elektronik eller hamret i metal, havde med 42 procent større sandsynlighed et patent, når de blev voksne.
     
  • Forsøgsdeltagere, som havde beskæftiget sig med fotografi i deres barndom havde 30 procent større sandsynlighed for eje deres egen virksomhed som voksne.

Læs også hos Videnskab.dk: Skal gymnasieelever have karakterer for at være innovative?

Dagens Gossip