Forskere: Skoleuger på fire dage giver faglige præstationer

Nu bakker forskningen dem op. En gruppe amerikanske forskere har undersøgt, hvad der sker, når man udvider weekenden med en dag, så elever i grundskolen kun skal høre klokken ringe ind fire dage om ugen.

Det ser ikke ud til at have en negativ effekt på deres faglige præstationer. Tværtimod. Det skriver ScienceAlert.

Forskerne kiggede på effekterne af en fire dages skoleuge i forhold til færdigheder indenfor læsning og matematik for børn i alderen fire og fem år. For læsningens vedkommende gjorde den kortere skoleuge ingen forskel, men hvad angik regnestykkerne, viste eleverne at klare sig markant bedre end børn, der gik i skole fem dage om ugen.

Læs også: Skolereform skuffer forældre

Flere stater i USA har gjort skoledagene længere til fordel for at tage en hel dag ud af skemaet. Den fire dages skoleuge indeholder altså lige så mange timer som en almindelig fem dages skoleuge.

- Vi troede, at især de yngre skolebørns akademiske niveau ville tage skade af længere dage i skolen fordelt på en kortere uge, fordi deres koncentrationsevne er kortere. En længere weekend ville også give risikoen for, at de havde glemt, hvad de havde lært, siger en af forskerne fra Georgia State University, Mary Beth Walker.

Resultetet var direkte modsat. I gennemsnit nåede 55,5 procent af skolens elever topkarakter i matematikprøver året før, de skiftede til en fire dages skoleuge. Efter der blev taget en dag ud af skemaet steg antallet af elever med topkarakterer til 63,1 procent. Over tid blev resultatet endnu bedre.

To år efter, skemaet blev lavet om, fik 72 procent af eleverne topkarakter i matematik.

Forskerne lægger vægt på, at studiet kun kan sige noget om, at der er et sammenfald mellem faglig præstation og en fire dages skoleuge, men ikke om de bedre præstationer decideret skyldes færre skoledage.

De kan heller ikke sige, hvorfor en længere weekend skulle gavne fagligheden, men har et par bud.

Læs også: Efter skolereform: Markant stigning i lærernes sygedage

- Min egen, personlige hypotese er, at lærerne kunne lide det så meget, at de var så entusiastiske omkring en fire dags uge, at de arbejdede bedre. Der er noget forskning i forhold til arbejdsmarkedet på, at fire dages uger øger produktiviteten, gætter Mary Beth Walker.

Følg Dagens Mødre for flere lignende artikler:

 

 

Dagens Gossip