Forskning: Campingpladserne skal tænke i nye baner

Inddrag lokalområdet og lav en målrettet profil, der følger med tiden.

Sådan lyder de første råd fra et tre-årigt forskningsprojekt, der skal give sine bud på, hvordan den danske tradition med campingferie skal holdes i live i fremtiden.

Marie Vestergaard Mikkelsen, ph.d.-stipendiat ved Aalborg Universitet, forklarer, at campingens rolle som et billigere feriealternativ er ved at blive udvisket på grund af hårdere konkurrence fra eksempelvis lavprisflyrejser.

- Engang var campingferie en billigere løsning for nogen. Det er den altså ikke længere, så nu er denne ferietype oppe at konkurrere med andre ferieformer, siger hun.

Camping står for hver tredje turistovernatning i Danmark uden for de fire største byer med 10,7 millioner på årsbasis. Men antallet er faldet med 2,5 procent i perioden 2005-2011.

Kurven fortsætter med at være nedadgående, siger Mikkelsen, der også mener, at mange af landets 565 campingpladser slet ikke eller kun i begrænset omfang er fulgt med tiden og udviklingen.

- Mange campingpladser kan have haft den samme profil og de samme tilbud i en lang årrække, mens verdenen omkring dem har ændret sig. Det er til dels også den hårde konkurrence, der er skyld i faldet, siger forskeren.

Campinggæsterne sætter blandt andet stor pris på frihed og primitivitet i deres ferieoplevelse, hvor der er plads til at lade børn lege frit. Det skal campingpladserne bevare og måske endda forbedre, lyder det i forskningens første delrapport.

Men der tegner sig samtidig et billede af, at campister i overvejende grad efterspørger mere luksus, forklarer Jacob Larsen, konsulent i Videncenter for Kystturisme.

- De campingpladser, der klarer sig bedst og tjener gode penge, er dem, der har fulgt med tiden. De tilbyder for eksempel wellness, eget toilet og bad på den lejede matrikel og restaurantbesøg, siger han.

/ritzau/

Dagens Gossip