Frankrig vil kræve EU-skat fra Google og Facebook

Når franskmænd går på Facebook eller bruger Google, så skal det komme den franske statskasse til gavn. Og tilsvarende i andre lande.

Sådan lyder essensen i et nyt forslag til skatteregler for IT-selskaber, som den franske regering vil forsøge at få resten af Europa med på. Det skriver Financial Times.

Den franske minister for Digital Økonomi, Fleur Pellerin har ifølge avisen inviteret ministre fra blandt andet Storbritannien, Tyskland, Spanien, Polen og EUs digitale kommissær Nellie Kroes til et møde i næste uge, hvor hun vil fremføre sine argumenter. 

Skat skal betales efter geografi

Financial Times har derudover fået adgang til dokumenter, som den franske regering har forberedt til det kommende EU-topmøde i slutningen af oktober. Og her fremgår det, at Frankrig foreslår, at IT-selskaber der opererer på globale netværk, skal betale skat efter, hvor deres brugere er.

Hvis Facebook og Google eksempelvis laver profit på brugere i Europa, skal de beskattes i EU, og derefter skal overskuddet fordeles på medlemslandene.

Digitaløkonomiminister Fleur Pellerin bekræfter over for Financial Times, at hun er ved at se på, hvordan man via datatrafik kan finde frem til, hvor de store IT-selskaber tjener deres penge.

»Det, vi har tænkt os, er at finde nogle kriterier, der kan definere skattegrundlaget på europæisk jord,« siger hun til avisen og fortsætter:

»Når vi taler med selskaber som Google, Facebook og de andre... selvfølgelig er de ikke glade for tanken om at betale mere selskabsskat. Men de er glade for at følge reglerne. Det, der generer dem mest, er usikkerhed,« siger Fleur Pellerin. 

Pellerin: Det er ikke et korstog

Forslaget kan dog meget vel bringe Frankrig på kollisionskurs med USA, der huser de fleste af de IT-selskaber, der tjener penge på europæiske internetbrugere.

Den franske minister understreger, at der ikke er tale om et særligt korstog med de amerikanske IT-selskaber.

Men hun siger dog, at hun også er ude på at gøre europæiske teknologiselskaber og telekoncerner i stand til at klare sig bedre i den globale konkurrence, som i dag primært er præget af »amerikanske selskaber i dominerende positioner«.

»Vi prøver at booste de europæiske aktører til at udvikle sig i Europa og til at opnå positioner, så de kan konkurrere med de samme spilleregler som de andre internationale aktører,« siger Fleur Pellerin til Financial Times.

Udover nye skatteregler vil franskmændene forsøge at gennemføre strengere krav til privatlivets fred - blandt andet i kølvandet på de seneste afsløringer af, at de amerikanske myndigheder systematisk har overvåget datatrafik i blandt andet Europa.

Dagens Gossip