Franskmænd spekulerer over årsag til togulykke

»Der har for nylig været arbejde lige før perronen, hvor togene kører,« sagde han ifølge Le Monde. Den ansatte tilføjede, at der har været pres på at få arbejdet færdigt »for at undgå forsinkelser på linjen RER C«.

SNCFs ledelse afviser imidlertid, at arbejdet på togstrækningen kan være relateret til ulykken: »Der er fire ruter på stationen Brétigny, og arbejdet blev udført på et andet spor, end det hvor toget blev afsporet,« oplyser SNCF til Le Monde.

Lederen af ??SNCFs jernbaneservice, Guillaume Pepy, fortalte fredag journalister på ulykkestedet, hvor 300 brandmænd, 20 lægehold og otte helikoptere har været sat ind for at redde forulykkede og fastklemte passagerers liv, at seks vogne blev afsporet under ulykken. Togets tredje og fjerde vogne blev afsporet først, hvorefter de øvrige vogne også blev afsporet.

Klart rystet udtrykte han jernbaneselskabets »solidaritet med ofrene og deres familier«:

»Jernbanekatastrofer er noget, der oprører alle,« sagde Guillaume Pepy, der tilføjede, at årsagen til ulykken endnu er ukendt, og at sagen nu skal undersøges af jernbaneselskabet, retsmyndigheder og af Frankrigs sikkerhedsagentur.

Den 57-årige passager Marc Cheutin fortalte efter ulykken til AFP, at han måtte »træde over en afhugget krop«, for at komme ud af den vogn, han rejste i, der var væltet om på siden.

»Kort efter afgang, lige da jeg var ved at komme godt ind i min bog, følte vi den første rystelse, der rystede den vogn, jeg var i. Så var der en rystelse til, og vognen blev løftet op, så en tredje og en fjerde, og vognen væltede om på siden,« sagde han efter afsporingen af toget til AFP.

Et vidne, der havde ventet på et tog på stationen, Vianey Kalisa, fortalte efter ulykken AFP:

»Jeg så en masse sårede mennesker, kvinder og børn fanget inde (i vognene, red.). Jeg rystede som et barn. Folk skreg. En mands ansigt var dækket i blod. Det lignede en krigszone«.

Umiddelbart efter ulykken stod fortumlede overlevende, nogle i blodbestænkt tøj, nær de smadrede togvogne og de ??knuste rester af stationens perron.

Direktør for sikkerheden på SNCF, Alain Krakovitch, roste efterfølgende den hurtige reaktion fra lokomotivføreren:

»Han følte stød, da toget kørte ind på stationen og traf regulerende foranstaltninger, hvilket vil sige et radioadvarselssignal og et let advarselssignal, i løbet af et par sekunder,« og dermed fik lokomotivføreren stoppet al trafik i området, sagde Alain Krakovitch til AFP.

Ifølge Frankrigs transportminister, Frederic Cuvillier, der ligesom præsident Francois Hollande fredag besøgte ulykkesstedet, kørte toget med 137 kilometer i timen på ulykkestidspunktet. Det var under de 150 kilometer i timen, der er hastighedsgrænsen for den specifikke del af togstrækningen.

Der var 385 passagerer på tog nummer 3657, med afrejse fra stationen Paris-Austerlitz til Limoges, der fredag eftermiddag klokken kvart over fem blev afsporet, hvorefter det påkørte stationen. I alt blev 192 mennesker behandlet efter ulykken, oplyser embedspersoner.

Ulykken skete på en travl rejsedag, da mange i Frankrig holder ferie før den franske nationaldag, Bastilledagen, på søndag.

I Bruxelles udtrykte formanden for Europa-Kommissionen, José Manuel Barroso, sin medfølelse med ofrene.

Ulykken i forstadsbyen syd for Paris er den alvorligste togulykke siden 1988, hvor to toge kørte sammen og 56 mennesker mistede livet på togstationen Gare de Lyon i Paris.

Dagens Gossip