Frikadeller skal erobre Asien og Afrika

Fremover skal danske fødevareprodukter ikke kun stå på hylderne i supermarkeder i lande som Tyskland, Sverige og Storbritannien.

De danske virksomheder skal nemlig fokusere på vækstmarkeder som Afrika, Sydamerika og Asien, skriver Berlingske.

Det kan skabe en stigning i eksporten på op mod 50 milliarder kroner om året og samtidig skabe mellem 10.000 og 25.000 nye job frem mod 2020, lyder planen fra det vækstteam, som regeringen har sat sammen.

- Det er i vækstmarkederne, der vil være en glubende appetit på fødevarer og kvalitetsfødevarer produceret i Danmark, siger Arla-direktør Peder Tuborgh, der sidder i spidsen for vækstteamet, til Berlingske.

- Det er vigtigt, at den danske fødevareklynge, og alle der er beskæftigede i den lige fra myndigheder og forskning til brancheorganisationer og virksomhederne selv, helt ind til benet forstår, at det er der, fremtidens muligheder ligger, fortsætter han.

Han peger på, at markeder i Afrika, Asien og Sydamerika er i voldsom udvikling, og det må Danmark ikke gå glip af.

Cheføkonom i Nordea, Helge J. Pedersen, mener, at målet er ambitiøst, men ikke urealistisk. Det kræver dog, at myndighederne hjælper til, siger han til Berlingske.

Vækstteamet er klar med en rapport senere på måneden, og her bliver det på fem kerneområder, hvor der skal sættes ind for at øge eksporten. Det gælder blandt andet myndighedernes kontrol, der skal være mere smidig.

Samtidig skal forskning på fødevareområdet være mere vækstorienteret, myndighederne skal hjælpe og støtte iværksættere bedre, og der skal også skabes bedre strategisk samspil mellem myndigheder og virksomheder.

Vækstteamet har også som indsatsområde, at fødevareproduktionen skal være mere bæredygtig og ressourceeffektiv.

/ritzau/

Dagens Gossip