Frømænd hentede danske gidsler ud af Somalia

Rederiet Shipcraft betalte en løsesum til de somaliske pirater, der 12. januar 2011 kaprede fragtskibet M/V Leopard og tog de seks sømænd som gidsler. Efter betalingen gik frømændene i aktion og fik bragt danskerne og filippinerne sikkert om bord på fregatten Iver Huitsfeldt.

»Vi kan fra dansk side være meget tilfredse med den indsats, som vores udsendte soldater har ydet for at bringe de frigivne søfolk i sikkerhed. Frømænd har i samarbejde med Iver Huitfeldts helikopter og øvrige besætning i dag (tirsdag, red.) været inde på kysten i Somalia og hente de frigivne gidsler. Alle er nu sikkert tilbage på fregatten, hvor de frigivne gidsler har haft mulighed for at komme under kyndig lægebehandling,« siger forsvarsminister Nick Hækkerup (S) i en kommentar.

Kaptajn Eddy Lopez sagde umiddelbart efter frigivelsen, at det har været en frygtelig tid i Somalia.

»Vi har haft det af helvedes til. Det er 27,5 måned, og vi er blevet tortureret, vi er blevet slået, og vi har ikke fået mad nok. Vi har været syge, men jeg tror nu på det,« sagde Eddy Lopez til TV 2 og fortalte, at det andet frigivne gidsel, Søren Lyngbjørn, er alvorligt syg.

Shipcrafts direktør, Claus Bech, var under aktionen i løbende kontakt med de danske myndigheder, og han forklarer, at rederiet har betalt en »meget, meget høj løsesum« for at få de seks gidsler løsladt.

»Fra starten har de danske myndigheder været inde over. Det var også dem, der anbefalede vores britiske og danske rådgivere, som er eksperter i pirateri, og myndighederne har hele tiden været inde over processen,« siger Claus Bech.

Forhandlingerne med piraterne har Shipcraft primært haft over telefonen og nogle gange via e-mail. Løsesummen blev betalt over to omgange, senest tirsdag morgen, og tirsdag eftermiddag blev de seks gidsler løsladt og hentet af frømændene på den somaliske kyst. Claus Bech vil af hensyn til mulige gidselstagninger i fremtiden ikke oplyse, hvor meget Shipcraft har betalt i løsesum.

Shipcraft mener selv, at man har gjort alt, hvad der stod i rederiets magt for at få gidslerne løsladt, men det er ikke alle, der er imponerede over rederiets indsats. Fagforeningen Søfartens Ledere har meldt Shipcraft til politiet, ligesom Rederiforeningen af 2010 har ekskluderet Shipcraft.

»Vi kan kun undre os og efterspørge forklaringer på det rekordlange forløb, som indtil videre peger i retning af en fra begyndelsen tilsyneladende modvilje til at ville forhandle og betale for at få besætningen hjem,« siger direktør i Søfartens Ledere, Fritz Ganzhorn.

»Det vigtigste aktiv, man har som rederi, er ens besætning, og det gælder altid om at have fokus på ens besætnings velfærd,« siger administrerende direktør i Rederiforeningen af 2010, Søren Nørgaard Thomsen, uden at ville gå i detaljer med den konkrete årsag til eksklusionen.

Claus Bech oplyser, at man er blevet sigtet af Nordsjællands Politi i sagen, men han betragter sigtelsen som »ren formalia«, så sagen ikke bliver forældet. Han tager både anmeldelse og sigtelse med sindsro og fastslår, at alt er gået til »helt efter bogen«. Claus Bech er til gengæld rigtig ked af eksklusionen af Rederiforeningen af 2010.

»Jeg er meget overrasket og vil gerne forholde mig til eksklusionen, men det er svært, når jeg ikke rigtig ved hvorfor. Vi har som rederi ingen ekspertise i forhold til at forhandle med kriminelle. Det har hverken vi eller Rederiforeningen, og vi har under hele forløbet fulgt den rådgivning, vi har fået af vores rådgivere,« siger Claus Bech.

»Vi har været på sagen hele tiden. Det er det eneste, der har fyldt i vores tilværelse. Det er vores folk, så vi har fra starten meldt ud, at vi vil betale,« siger han.

Den Maritime Havarikommission vil nu undersøge forløbet op til kapringen, og der vil blive taget initiativ til et møde med de relevante parter. Derefter vil regeringen se på, om der er behov for yderligere opfølgning, oplyser erhvervsminister Annette Vilhelmsen (SF).

Dagens Gossip