’Fuglen' fløj alt for lavt

Den danske holdkaptajn skulle lige have et øjeblik for sig selv inde i bilen, inden han var klar til at møde presse og tilskuere, som omringede bilen. Med et håndklæde for vinduet fik han overstået de første umiddelbare følelser efter enkeltstarten.

Fuglsang vidste på det tidspunkt ikke, hvordan de 11 foran ham i klassementet, havde kørt deres enkeltstart, men han vidste, at han selv havde tabt 2’53 til Tony Martin. Det var mere, end hvad han og omgivelserne havde forventet.

- Det var ikke nogen super tid, men det er heller ikke nogen katastrofe, forklarede Fuglsang, da han havde sundet sig og ’rullede af foran varevognen.

- Efter første mellemtid synes jeg, at jeg fik godt gang i det, og jeg synes også, at det gik stærkt. Men åbenbart ikke stærkt nok. Det var ikke en af mine bedste dage, uddybede han om sin enkeltstart.

Ind som nr. 37

Fuglsang kører normalt en ganske fornuftig enkelstart, men onsdag måtte han nøjes med 37. plads. Det betyder, at hans håb om at køre sig i en foreløbig top 10 glippede, og derfor skal han i resten af Tour de France hente tid i stedet for at forsvare en position i det forjættede land, som i hans tilfælde er top 10.

- Det ændrer ikke noget på, hvad jeg vil forsøge at køre. Jeg vil tage det dag for dag. Det er ikke nogen katastrofe, men det kunne selvfølgelig have været bedre. Det er, som det er, sagde Fuglsang, som virkede mere skuffet, end han gav udtryk for.

Astanas ledende sportsdirektør, Dimitri Sedun, sad bag Jakob Fuglsang under enkeltstarten. Han udtrykte samme moderate skuffelse, men sagde, at det var normalt for en bjergrytter at køre sådan en enkeltstart.

- Jeg havde håbet, at han kunne have kørt 30 sekunder hurtigere. Han lagde langsomt ud, for når der er modvind, så kan man risikere at gå helt ned til sidst, hvis man lægger for hårdt ud, og så kan man tabe mange minutter, forklarede han.

11 sekunder op til top 10

Resultatet betyder, at Fuglsang er 5’48 efter Chris Froome, men han har faktisk hentet ind på 10. pladsen, hvor der nu kun er 11 sekunder op til Jean-Christophe Peraud. Derfor lever troen på en plads i toppen stadig i bedste velgående, trods den halvkiksede tidskørsel.

- Det er stadig realistisk. Den sidste uge er rigtig hård, og Chris Froome ser ud til at være for stærk. Men alle de andre konkurrenter er på et andet niveau, og der er tidsforskelle på én og to minutter. Det er muligt at hente tid på nogle af dem, sagde Sedun, som vil lægge planen for Fuglsang i bjergene alt afhængig af, hvordan de bliver kørt.

- Vi har mistet vores to hjælperyttere i bjergene, og det gør, at vi ikke så har så mange taktiske muligheder. Derfor skal Jakob kører rigtig intelligent. Han skal udnytte de momenter, hvor han føler, at han har gode ben og så forsøge at tage sekunder eller minutter på konkurrenterne.

Skal angribe igen

Det kan betyde, at Fuglsang skal ud og angribe igen, som det var tilfældet i søndags, da han var tæt på at vinde en etape i Pyrenæerne.

Førnævnte Jean-Christophe Peraud og Michal Kwiatkowski er nogle af de ryttere foran danskeren, som han selv vurderer, at han er i stand til at sætte på plads i den sidste uge, hvor Alperne danner rammen for et brag af en finale i Tour de France. Fuglsang kender sine konkurrenters styrker og svagheder, og derfor ved han, hvem han har udset som bytte.

- Jeg vidste godt, at Michal Kwiatkowski ville komme bagfra på enkeltstarten, men han var til gengæld i problemer i bjergene forleden, og jeg mener, at jeg er bedre end ham i bjergene, så det skulle være muligt at hente ham, sagde Fuglsang, som afsluttende fik spørgsmålet:Tror du stadig på at komme i Top 10?

- Jeg er jo ikke helt tabt, så jeg synes stadig det ser okay ud.

Dagens Gossip