Fulde søfolk står bag de fleste skibsulykker

Hver anden gang et stort handelsskib støder på grund i de danske farevande, sidder der fulde eller trætte søfolk bag roret. Og synderne er ofte russiske søfolk, skriver Politiken.

Mindst 72 gange de sidste 15 år har druk eller træthed hos de ansvarlige søfolk været årsag til en grundstødning, kollision eller potentiel alvorlig ulykke med et stort handelsskib i Storebælt, Kattegat eller Øresund.

Alkohol var involveret i 51 af de 72 tilfælde, viser Politikens gennemgang af danske og svenske havarirapporter samt statistik fra Søfartsstyrelsen.

Ud af 33 sager med alvorlige grundstødninger siden 1997, som den danske havarikommission har undersøgt, har alkoholindtag eller træthed været afgørende i 15, altså knap halvdelen.

- Alkoholmisbrug udgør et stort problem for sikkerheden i de danske farvande. Og min opfattelse er, at problemet er blevet større over årene, siger formanden for de danske lodser, Ib Henriksen, til Politiken.

Han er overbevist om, at omfanget er langt større, end statistikken viser.

- Mange af tilfældene bliver aldrig opdaget af myndighederne, siger han.

Politikens gennemgang af ulykkerne viser desuden, at russiske søfolk er overrepræsenterede blandt alkoholsynderne.

I marts sad en beruset russisk kaptajn bag roret, da det 146 meter lange tankskib Terry stødte på grund i Øresund. Olie- og kemikalieskibet sejlede med fuld kraft ind i en sandbanke ved Nordre Røse ud for Kastrup.

Politiets alkoholtest af kaptajnen viste en promille på mere end to, og i mandens kahyt fandt ordensmagten 24 tomme øldåser og tom emballage til to liter papvin.

Et resultat af en blodprøve slog dog efterfølgende fast, at mandens promille var noget under to, men den oversteg stadig de tilladte 0,5 promille.

Dagens Gossip

Dagens TV