Fusion skaber global reklame-gigant

Et erhvervsbryllup af de helt store er blevet annonceret i Paris, idet franske Publicis er blevet forlovet med amerikanske Omnicom i en fusion, der ventes at blive beseglet i slutningen af året eller begyndelsen af 2014.

Med giftermålet overhaler de to selskaber WPP som verdens største reklamebureau, skriver Reuters - de er aktuelt nummer to og tre. Til sammen omsætter de for 130 milliarder kroner om året, og det kommende Publicis Omnicom Group forventer synergieffekter på omkring tre milliarder ved sammenlægningen.

Aktionærerne i Publicis, der har kontorerne Saatchi & Saatchi og Leo Burnett under sine vinger, og i Omnicom, der ejer bureauerne BBDO og DDB, stilles nogenlunde lige i forbindelse med fusionen, men franske fagforbund udtrykker allerede bekymring over udsigten til færre job og udvandingen af franske interesser, idet de mener, at amerikanerne kommer til at bestemme mest i det kommende ægteskab.

Det afviser Publicis-chefen Maurice Levy på det bestemteste, og han anfører over for Reuters, at regeringen kun vil udtrykke begejstret støtte til fusionen. Det nye selskab skal drives gennem et hollands holdingselskab, og firmaet vil bevare både hovedkontorer og aktienotering i både New York og Paris.

I en opstartsfase på 30 måneder vil både Maurice Levy og Omnicoms direktør John Wren blive på deres poster som ligestillede chefer, hvorefter Levy bliver formand og Wren fortsætter alene i direktørstolen.

Dagens Gossip