Fynsk sporarbejde koster DSB dyrt på bundlinjen

Omfattende sporarbejde på Vestfyn belaster DSB's regnskab for første halvår 2015.

DSB fik et resultat før skat på 386 millioner kroner i første halvår 2015, hvilket er 80 millioner kroner mindre end i samme periode sidste år, oplyser DSB.

- Udviklingen i resultatet før skat er påvirket af lavere passagerindtægter som følge af det omfattende infrastrukturarbejde på Vestfyn, som Banedanmark gennemfører netop nu, og øgede driftsomkostninger til blandt andet erstatningstransport, skriver DSB.

Oveni kommer også øgede omkostninger til rejsekort, it og bygningsvedligehold, lyder det fra DSB i regnskabet.

Men det er ikke mindst lukningen af et spor mellem Odense og Fredericia i 100 dage, der trækker ned. Samlet faldt passagerindtægterne med to procent i forhold til første halvår 2014.

Sporarbejdet ventes også at påvirke resultatet for hele 2015, men DSB kan endnu ikke sætte tal på, hvad den samlede regning for mistede passagerindtægter og erstatningskørsel løber op i.

Sporarbejdet betyder også flere forsinkede og aflyste tog hos DSB, og det kan aflæses i det tal, der hos DSB hedder kunderettighed.

Antallet af tog til tiden hos DSB faldt fra 85,5 procent i første halvår 2014 til 81,3 procent i samme periode i år.

Lidt bedre så det ud for S-togpassagererne i Hovedstadsområdet, for her steg rettidigheden to procentpoint til 95,7 procent. Øresundstogenes rettidighed faldt fra 82,7 til 80,1 procent.

Der blev i alt foretaget 95,1 millioner togture med DSB i årets første seks måneder.

Det er en million flere sammenlignet med samme periode sidste år, hvor passagererne i alt foretog 94,1 millioner rejser.

/ritzau/

Dagens Gossip