Fyringsangst sælger forsikringer

Firmaerne udbyder forsikringer, der dækker alt lige fra boliglån, billån, rejser og benzin, hvis man skulle være så uheldig at blive fyret.

»Det er et nichemarked inden for forsikringsverdenen, der inden for de sidste par år er steget kraftigt i udbud,« siger Mads Mølgaard Bräuner, jurist hos Forbrugerrådet.

Firmaerne taler bevidst til folks frygt, mener han

»En del af det reklamemateriale, der er kommet fra den her slags firmaer, har spillet på folks frygt for at miste jobbet,« siger Mads Mølgaard Bräuner.

Det er dog de færreste, der får penge udbetalt, da forsikringsbetingelserne er svære at leve op til, selvom de bliver ledige, hvilket gør det til en god forretning for firmaerne, forklarer arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen.

»Selskaberne scorer gode penge på det her. Det er relativt få, der bliver ramt på en måde, så de opfylder alle bekendelser i policen,« siger han.

Bliv ven med Dagens.dk på Facebook - altid gratis nyheder

Omkring 150 bilforhandlere er siden 2011 hoppet med på bølgen og sælger i samarbejde med Santander Consumer Bank forsikringer, der dækker kundernes billån, hvis de bliver arbejdsløse.

Det seneste år er salget af forsikringen steget med godt 50 procent, og mere end hver fjerde bilkunde vælger at supplere den nye bil med en forsikring.

De forskellige firmaers intentioner om at hjælpe danskerne af med fyringsangsten i virkeligheden dækker over kyniske beregninger, mener arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet.

»De tjener penge på andres ulykke. De kalkulerer benhårdt i, hvordan de kan tjene penge på det, og hvilke grupper det kan betale sig at udbyde de her produkter til. Det er et typisk kriseprodukt. Hvis der ikke var et lukrativt marked, ville firmaerne ikke fortsætte med at udbyde den slags produkter,« siger Henning Jørgensen til avisen.dk

Dagens Gossip

Dagens TV