George Clooney-film får hård kritik

Skrevet af Aller

22/01/2014
Den Oscar-belønnede skuespiller og instruktør har baseret sit nye historiske drama »The Monuments Men« på orgnisationen Monuments, Fine Arts, and Archives Program, MFAA, der under og efter krigen var med til at redde tusinder af de uerstattelige kunstværker, nazisterne havde srjålet. Clooney har imidlertid udeladt beretningen om den britiske kunstekspert, major Ronald Balfour, som mistede livet i tjenesten. Hans slægtninge retter en sønderlemmende kritik mod Hollywood-stjernens beslutning om at udelade hans historie. Resultatet er, at den eneste brite i filmen er en fiktiv person, som spilles af »Downton Abbey«-stjernen Hugh Bonneville. Balfours niece Polly Hutchison understreger over for avisen The Times, at de mænd og kvinder, som reddede kunstværkerne udrettede noget enestående. »Vi skylder dem rigtig meget, men som familie er vi kede af, at vores onkels tapperhed er forbigået«, siger hun og fortsætter: »Han var en modig mand. Han reddede ikke kunstværker for den ene side i konflikten, men for menneskeheden. Det døde han for og familien er meget stolt af ham«. Clooney har endnu ikke kommenteret kritikken fra Ronald Balfours efterladte. »The Monuments Men«, der får dansk premiere i slutningen af februar, er skrevet og instrueret af George Clooney, som også medvirker foran kameraet. På rollelisten ses desuden navne som Matt Damon, Cate Blanchett, Bill Murray og forrige års Oscar-vinder Jean Dujardin fra »The Artist«.

Dagens topnyheder