Nestlé har fundet en talsmand, der mener noget og siger det højt.
George Clooney nøjes ikke med at charmere forbrugerne i annoncer og TV-reklamer, men stiller også op som fortaler for et nyt initiativ, der skal øge kaffeproduktionen i det krigshærgede Sudan.
Skuespilleren har gennem en årrække kæmpet for bedre livsvilkår til sudaneserne og nubakker han op om Nestlés ledelse i forhold til en ny langsigtet plan. Den går ud på, at koncernen skaber en indtægtskilde via en samhandelsaftale med Syd-Sudans kaffefarmere.
»Der kommer kun ét produkt fra Syd-Sudan i øjeblikket og det er olie.
Problemet er, at et selskab pumper olien op under fødderne på befolkningen, dirigerer den ind i en rørledning og sælger den - uden at pengene kommer folket til gavn«, påpeger »Ocean’s Eleven«-stjernen, som har gode muligheder for at komme igennem hos Nestlé.
Som model og talsmand for Nestlé-mærket Nespresso har Clooney nærmest en direkte linie til direktionen. Virksomheden har da også til en start indgået en aftale, der skal forbedre infrastrukturen i den østafrikanske stat. Der er eksempelvis brug foret bedre vejnet, hvis kaffefarmerne skal få i gang i eksporten og dermed økonomien, sådan som det er hensigten.
Efter Clooneys mening kan kaffen blive »et træk der virkelig ænder på tingene« i den kun to år gamle nation.
En Nestlé-talsmand oplyser over for det franske nyhedsbureau AFP, at koncernen fokuserer på kaffeplantagerne ved byen Yei, der ligger på Boma-sletten i Imatong-bjergene De første Nespresso-kapsler med kaffe fra Syd-Sudan skulle gerne kunne sendes på markedet i 2015.