Gider du ikke træne eller spise som en kanin – sådan holder du alligevel vægten

Sommeren er slut, hverdagen i gang og har din sommer været fuld af is, vin og bøffer, så er det måske nu, du skal holde igen med kalorierne, hvis du gerne vil gå efteråret i møde uden en alt for høj kampvægt.



Det gør du heldigvis nemt ved at følge disse nemme råd fra goodhousekeeping.com.



Drop ikke alt

Hvis du elsker mad, så skal du også både spise og nyde det, og det kan du heldigvis sagtens, forklarer diætist og ernæringsekspert Amy Shapiro:



-Nyd den mad, du elsker, i moderate mængder. Det er ikke det enkelte stykke mad, du tager på i vægt af, men det er der imod mængden, som du indtager. 

Du skal altså stadig spise det, du kan lide, du skal bare skære ned på mængden.



Sådan skal kvinder dufte – synes mænd

Spis til du er tilfreds

Du skal spise af din mad, indtil du er tilfreds, og så skal du stoppe. Du skal altså, hvis ikke du vil ud og motionere, mærke efter, hvornår du ikke længere er lysten. Når du mærker tilfredsheden, så bør du ikke spise mere, og du skal aldrig fortsætte indtil du er propmæt.



Vælg aldrig maksimum størrelse
Skal du ud og købe mad eller bestille en café latte et sted, så vælg altid det mindste alternativ. Bestil ikke en stor kop eller en stor portion, men nyd i stedet den lille udgave og få samtidig nogle ekstra kalorier foræret i det endelige regnskab, forklarer diætist Stephanie Middleberg.





Bestil en sund forret
Skal du på restaurant, så start ud med at spise en salat eller en sund suppe.



 -Begge indeholder få kalorier og efterlader samtidig mindre plads til hovedretten, siger Amy Shapiro.



Det kræver selvfølgelig, at du lader kuvertbrødet ligge i sin kurv og ikke smasker det i suppen eller spiser det til salaten med smør på.



Efterlad lidt af din mad

Er du ude at spise på restaurant eller hos nogle venner, så gør det til en vane at efterlade lidt af den gode mad på tallerkenen, så du ikke spiser helt op.



- Når du spiser ude, så er portionerne som regel dobbelt så store, som vi har brug for, siger Stephanie Middleberg.



Her er 22 uvaner, du nemt kan ændre til det modsatte

Hav altid en snack med

Skal du i byen, så er det en god idé at spise noget let og lækkert mad, før du drager af sted. På den måde undgår du (måske) at gå grassat i chips-skålen. 

I det hele taget er det en god idé altid at have noget sundt mad med på farten, for så undgår du farlige sukkerfælder.



- På den måde vil du altid være beredt, når sulten rammer dig. Fristelser er svære at modstå, når du føler sult og står overfor noget lækkert, så hav altid snackbars, frugt eller noget andet i din taske, siger Amy Shapiro.



Det kan altså godt lade sig gøre at holde vægten uden at gå glip af alt det sjove – det kræver blot lidt omtanke, planlægninger og lidt justeringer, og du vil stadig kunne nyde din café latte og chokolade. 




Mette Skøtt, NewsDesk, Aller Media



Dagens Gossip