Gladsaxe digitaliserer sig til bedre service

Det var ikke tilfældigt, da finansminister Bjarne Corydon, for et par uger siden, valgte at sætte gang i den landsdækkende digitalisering af kontakten til det offentlige Danmark, fra en talerstol på Gladsaxe Rådhus.

I Gladsaxe Kommune har man nemlig for længst indført den obligatoriske selvbetjening, som ellers først trådte i kraft, i hele Danmark 1. december.

De IT-stærke klarer mere selv
Ved at lukke for den frie adgang til Borgerservice, er det lykkedes Gladsaxe Kommune at skubbe hovedparten af de IT-stærke borgere, over på de digitale selvbetjeningsløsninger. Det har så frigjort ressourcer til bedre at kunne hjælpe de borgere, som har svært ved IT.

De kan ringe og få hjælp over telefonen, og hvis det ikke er tilstrækkeligt, kan de få en aftalt tid i Borgerservice. Her møder de en velforberedt sagsbehandler, som har sat sig ind i den enkelte borgers sag på forhånd, og derfor kan yde en langt bedre service.

Borgerne får den hjælp, de har brug for, men slipper for at stå i kø på Rådhuset.

Svært at ændre vaner frivilligt
- Vi har i flere år brugt meget energi på at få flere borgere til frivilligt at bruge de digitale selvbetjeningsmuligheder. For selvom vi havde rigtig mange gode selvbetjeningsmuligheder, var der stadig mange borgere, som kom i Borgerservice, selvom de faktisk slet ikke behøvede at spilde deres dyrebare tid med at stå i kø på rådhuset, siger Gladsaxes borgmester Karin Søjberg Holst (A).

- De kom mest af gammel vane, eller fordi de ikke rigtig fik taget sig sammen til at komme i gang med det der selvbetjening. Det syntes vi var trist, fordi vi så brugte rigtig mange ressourcer på at hjælpe borgere, som egentlig ikke havde behov for det, slutter Karin Søjberg Holst.

90 procent færre står i kø
Resultaterne taler for sig selv. Ved lanceringen oplevede borgerne, at der virkelig var tale om en serviceforbedring. 90 procent af borgerne slipper nu for at stå i kø på rådhuset.

Og borgerne? Ja, de er glade for den nye ordning. Den seneste brugerundersøgelse viser, at 92 procent af borgerne er tilfredse med den service, de får i kommunens Borgerservice, og der har ikke været nogen klager.

Foto: Gladsaxe Kommune

Dagens Gossip