Glæde over forslag om at samle busser, tog og metro i et selskab

I Venstre ser man meget positivt på det nye forslag, for ifølge trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) er der brug for en bedre og mere sammenhængende oplevelse for kunderne, der bruger den kollektive trafik.

»Vi har brug for en paraplyorganisation, som ikke er et stort bureaukrati, men et magtfuldt koordinationsorgan, der kan sikre, at køreplanerne hænger fuldstændigt sammen for passagererne. Der skal simpelthen skabes bedre sammenhæng i den kollektive trafik, så vi kan få tiltrukket flere passagerer,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Han peger på, at den tyske storby München har gode erfaringer med netop den model, hvor man samler selskabernes kundeaktivitet i ét selskab, mens trafikselskaberne derudover fortsætter hver for sig.

»Man har i München formået at skabe en optimal sammenhæng, der har gjort at den kollektive trafik er meget populær, fordi busser og tog passer sammen. Man konkurrerer ikke mod hinanden for skatteydernes penge, men sørger for, at der kommer den bedst mulige trafikdækning for de penge, der er til rådighed,« siger han.

I Københavns Borgerrepræsentation ser Liberal Alliance også positivt på forslaget, så længe sammenlægningen ikke kommer til at koste ekstra penge eller betyder dyrere billetter:

»Fordelene ved et nyt trafikselskab kan hurtigt gå fløjten, hvis det kommer til at betyde højere billetpriser eller flere skattekroner fra Københavns borgere. Den slags projekter har det desværre ofte med at komme til at blive meget dyre, og derfor skal både regeringen og bystyret i København holde det i en meget stram økonomisk snor,« siger Lars Berg Dueholm (LA), medlem af Københavns Borgerrepræsentation for Liberal Alliance.

Transportminister Pia Olsen Dyhr (V) er også glad for det nye forslag, og ifølge Politiken vurderer hun, at det nye trafikselskab allerede kan være en realitet næste sommer:

»Jeg synes, at de tre selskabers oplæg grundlæggende er godt. Jeg er optaget af, at man som kunde ikke tænker på, om man kører med Metroselskabet eller DSB eller Movia. Det kollektive system skal opleves som ét«, siger hun.

Dagens Gossip

Dagens TV