Glem alt om at holde snefri

Når der falder meget sne, får Dansk Erhverv traditionelt en række henvendelser fra medlemmer, der er i tvivl om, hvordan de skal forholde sig, hvis ansatte har problemer med at møde til tiden eller helt udebliver på grund af snevejret.

Svaret fra Dansk Erhverv lyder sådan:

- Man har pligt til at gøre, hvad der står i ens magt for at nå på arbejde til tiden.

- Det betyder blandt andet, at medarbejderne så vidt muligt skal tage højde for den ekstra transporttid, som et snevejr typisk medfører, forklarer Charlotte Vester, underdirektør i Dansk Erhverv.

Har medarbejderen gjort, hvad han kan for at møde til tiden, er snemasserne og glatte veje normalt lovligt forfald. Det er altså normalt ikke bortvisningsgrund, hvis sneen forhindrer medarbejderne i at møde op til tiden.

- Derimod har medarbejderen som udgangspunkt ikke krav på løn for de timer, hvor medarbejderen er udeblevet, forklarer Charlotte Vester.

- Der kan tages højde for de manglende timer gennem løntræk, ændring af arbejdstidsplaner, fleks, afspadsering, eller at man lægger timerne på et andet tidspunkt, forklarer hun.

Medarbejderen kan dog også vælge at bruge en feriedag eller en feriefridag, hvis det ellers er aftalt med arbejdsgiveren.

- Det kan være hensigtsmæssigt, hvis det er meget vanskeligt for medarbejderen at komme frem i tide. Inden for visse fag kan en hjemmearbejdsdag også være en løsning, siger Charlotte Vester.

Hos Dansk Erhverv har man det klare indtryk, at langt de fleste arbejdsgivere og medarbejdere finder ud af at løse udfordringerne.

- Snemasserne må selvfølgelig ikke misbruges som undskyldning for at komme for sent gentagne gange, hvor det burde have været muligt at tage højde for ekstra transporttid, understreger Charlotte Vester.

/ritzau/

 

Dagens Gossip