Globalt kæmpeboom for havmøller kan skabe job i Danmark

Markedet for vindmøller til havs kommer til at vokse eksplosivt de næste 15 år, også uden for Nordsøen og Europa.

Antallet af arbejdspladser i sektoren ventes 12-doblet til 435.000 fuldtidsjob, og havvind vokser i perioden fra under 1 procent til 8 procent af den globale havbaserede økonomi.

Det svarer til en værditilvækst på 1500 milliarder kroner, forudser økonomerne i samarbejdsorganisationen OECD i en analyse, "The Ocean Economy in 2030".

Dermed åbnes dørene for førende danske virksomheder med spidskompetence i at fremstille og opstille vindmøller til søs, understreger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening.

- Man kobler direkte op på danske styrkepositioner her. Vi har verdens to største producenter af havvindmøller (Vestas og Siemens, red.), Dong Energy, der har installeret mest vindkraft til havs verden over, fundamentvirksomheden Bladt Industries og A2Sea som det rederi, der har opsat mest havvind.

- Der er job at hente i Danmark, hvis vi gør det rigtigt, siger Jakob Ullegård.

Rederiet A2Sea, der ejes af Dong og Siemens, er netop nu i gang med at opstille to Siemens-havmøller ved Taiwan. Hvis de fungerer godt, venter yderligere 120 MW møller. Samtidig har Taiwan har øget sit mål for offshorevind fra 3 til 4 gigawatt i 2030.

Jens Frederik Hansen, adm. direktør i A2Sea, ser mange fremtidige muligheder i Asien, især i Japan og Sydkorea.

- Men vi ser også til USA. Med de effektiviseringer, vi ser i Europa i øjeblikket, hvor prisen for offshorevind falder støt fra bud til bud i de forskellige lande, vil det også blive væsentligt mere rentabelt at stille noget op i USA, siger Jens Frederik Hansen.

For danske rederier inden for havmøller er der dog et skatteproblem, der skal løses, før de har lige konkurrence, siger Jakob Ullegård fra rederiforeningen.

- Klima- og energiminister Lars Chr. Lilleholt vil gøre Nordsøen til havvindens Silicon Valley. Men danske konstruktionsskibe har ringere skatteforhold inden for havvind end rederier fra Holland, Tyskland og England. Vi har ikke adgang til den sømandsskat, som den øvrige handelsflåde har, siger Jakob Ullegård.

Det koster 50 millioner kroner årligt at løse problemet, vurderer han. Både De Radikale og De Konservative har erklæret sig rede til at se på sagen.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV