God ledelse kommer før god løn

Skrevet af admin

27/12/2013

Dagens topnyheder

Lønnen ligger ikke øverst på listen over de vigtigste ting, en arbejdsgiver kan bidrage med for at sikre tilfredse medarbejdere.

Det viser en måling, som Analyse Danmark har lavet for a-kassen Ase. Øverst finder man et godt arbejdsmiljø, som mere end otte ud af 10 finder vigtigst.

- Oprindeligt har arbejdsmiljø handlet om røg, støj og møg, men i mange brancher handler det i dag mere om det psykiske og dermed i meget høj grad om ledelse, siger direktør i Ase Karsten Mølgaard Jensen i en kommentar til undersøgelsen.

I det indgår også, om der er en fornuftig organisering af arbejdet, og om den enkelte ansatte basalt set har et godt og fortroligt forhold til sin leder.

- I det lys er det naturligt, at arbejdsmiljø rangerer højt, uanset om man nu er tømrer eller revisor, lyder forklaringen fra Karsten Mølgaard Jensen.

Næst efter et godt arbejdsmiljø, vurderer danskerne det som vigtigt, at man har indflydelse på dagligdagen.

66 procent af de 2400 deltagere i undersøgelsen angiver således, at det vigtigste for et godt arbejdsliv er, at man har en høj grad af selvbestemmelse over sit arbejde.

- Undersøgelsen viser, at folk er bevidste om, at de har unikke kompetencer, og at det er individuelt under hvilke rammer, man bedst udfolder sit potentiale. Det stiller store krav til ledelsen, men gøres det rigtigt, er der gevinst for alle, siger han.

Karsten Mølgaard Jensen anerkender, at løn specielt i nogle brancher har stor betydning for motivationen, men konstaterer ud fra undersøgelsen, at det ryger temmelig langt ned på listen, når man ser på, hvad der udgør kernen i et godt arbejdsliv ud fra en helhed.

Undersøgelsen viser i øvrigt også, at næsten ni ud af 10 som oftest er glade for at gå på arbejde.

/ritzau/