Godt slanketip: Stå op og tab dig på jobbet

Selv om kontorbordet kan hæves og sænkes, så vælger de fleste af os, der har et stillesiddende arbejde, alligevel at sidde ned, når vi er på arbejde.

Og det på trods af at de fleste af os kender til vigtigheden af at få noget variation ind i vores arbejdsdag. Og at hæve kontorbordet og stå op og arbejde i stedet for at sidde ned er variation nok.

Har du svært ved at finde tid til at træne, så prøv HIIT-træning, der er 12 øvelser på 7 minutter. Se hvilke øvelser det handler om på søndag.dk

Det handler om vane

Og grunden til at vi er mange, der ikke får hævet bordet og rejst os op, handler om vane.

- Det handler oftest om at få tillagt sig nogle gode vaner. Prøv eksempelvis at hæve dit skrivebord til passende stående arbejdshøjde, lige inden du går til frokost. Så har du gjort klar til, at du står op og arbejder efter din frokostpause. Inden du går hjem, hæver du bordet igen til passende ståhøjde, så er det klar til dig næste morgen, når du møder på arbejde, lyder rådet fra SØNDAGs sundhedsekspert Hanna Tómasdóttir, der er fysioterapeut.

Få tid til motion i en travl hverdag – se de gode råd på søndag.dk

De sunde fordele ved at stå op

Og der er flere fordele ved at udnytte at kontorbordet rent faktisk kan hæves og sænkes.

Dit basalstofskifte falder drastisk, når du sidder. Vælger du at stå oppe i blot tre timer dagligt, vil det i gennemsnit resultere i en ekstra forbrænding på 3,6 kilo fedt om året.

Og jo længere tid du sidder hver dag, desto større risiko er der for, at du udvikler hjerte-kar-sygdomme samt type 2-diabetes.

SØNDAGs sundhedspanel, SØNDAG/NewsDesk,  Aller Media

Dagens Gossip