Gør dine ris lidt sundere ved at lave dem til Blomkålsris

Blomkålsris kan bruges i salater eller spises til varme retter, hvor du ellers ville have serveret almindelige ris.

Blomkålsris kan enten laves på et gammeldags rivejern, hvor blomkålen rives groft, eller i en foodprocessor, hvor kålen blendes til riskornsstørrelse.
Den færdige blomkålsris kan nu spises rå, blancheres eller koges kort eller steges med diverse krydderurter og krydderier.

På billedet ser du en portion stegte blomkålsris, der er tilberedt med løg og hvidløg.

1 portion stegte blomkålsris med løg og hvidløg
1 blomkål
1 løg
1 fed hvidløg
Havsalt og sort peber
Smør eller olivenolie til at stege i

Rens blomkålet og blend det til riskornsstørrelse i en foodprocessor.
Pil løget og skær det i fine tern. Ligeledes pilles hvidløgsfedet og skæres i meget fine tern.
Start med at svitse løg og hvidløg af i det ønskede fedtstof. Når løgene har fået et par minutter eller 5 tilsættes blomkålsrisene.
Steg risene under omrøring til du synes, at de har fået nok. Nogle kan lide deres ris med lidt bid i, mens andre foretrækker dem helt gennemtilberedte. Det er en smagssag.
Smag risene til med rigeligt havsalt og sort peber.
Server blomkålsrisene til retter, hvor du ellers ville have serveret almindelige ris.

Blomkålsrisene kan i øvrigt krydres på mange forskellige måder.
Prøv fx med paprika og lidt chilikerner. Eller med gurkemeje. Eller hvad med hele kanelstænger, kardemommekapsler og nelliker til en gang indisk mad? Mulighederne er mange.

Sabine Murati er 26 år og uddannet naturopath i biologisk medicin fra Institut for Biologisk Medicin. Hun er bosat i Canada og blogger om stenalderkost og sundhed på www.mypaleopantry.com.

Følg Dagens Opskrifter for flere lignende artikler:

 

 

Dagens Gossip