Grand Prix-sejr giver Danmark unik eksponering

Begejstringen over Emmelie de Forests sejr ved Det Europæiske Melodi Grand Prix i Malmø vil ingen ende tage. Også hvis man tager de økonomiske briller på og kigger frem mod næste års afholdelse i Danmark, er der meget at juble over, lyder det nærmest samstemmigt fra VisitDenmark og Dansk Erhverv.

Ekspert i turisme og oplevelsesøkonomi er enig og kalder sejren for et guldæg.

»Begivenheden i Sverige blev transmitteret til 44 lande, og nogle af de lande, der gav Danmarks sang 12 point, var store lande som Frankrig og Storbritannien. Det er slet ikke ligegyldigt. Derfor kan vi regne med, at Danmark får stor synlighed på grund af den her sejr,« siger lektor Lise Lyck, Center for Tourism and Cultural Management på CBS.

Ifølge Lise Lyck er der imidlertid ikke kun tale om »dansk synlighed« frem til det næste års Grand Prix. Man kan endnu ikke sætte tal på, hvor mange indtægter en så stor begivenhed kan kaste af sig, men Lise Lyck er sikker på, at den vil komme Danmark til gavn i flere år.

»Det har virkelig stor betydning for oplevelsesøkonomien at få så stor en begivenhed og bevågenhed fra andre lande. Både i forbindelse med afholdelsen, men også i forhold til Danmarks image flere år frem. Jeg vil faktisk sige, at den danske sejr er et guldæg, der er faldet ned i turbanen for Danmark,« lyder det fra lektoren.

VisitDenmark er enige og vil bruge den store musikbegivenhed til at booste turismen i Danmark.

»Det Europæiske Melodi Grand Prix er et godt afsæt til at kommunikere danske styrkepositioner og til at markedsføre Danmark blandt andet som turismedestination. Alene det kendskab, der skabes til Danmark via tv-showet, kan gøres op i millioner af kroner,« siger administrerende direktør Jan Olsen, VisitDenmark.

Hvis Melodi Grand Prixet næste år vises til 125 millioner seere, som er seerprognosen for dette års show, betyder det ifølge VisitDenmark, at showet alene vil have en annonceværdi på mere end 160 millioner kroner. Hertil kommer den omtale, som de tilrejsende medier giver værtslandet.

Hos Dansk Erhverv henviser man til effektanalyser fra Danmarks Turistråd og Wonderful Copenhagen, der viser, at Danmark har tjent cirka 117 millioner kroner på afholdelsen af Det Europæiske Melodi Grand Prix i 2001, og dengang var begivenheden end ikke så stor som i dag.

»Det er en glædelig nyhed, at Danmark netop har vundet Det Europæiske Melodi Grand Prix. Det er massiv reklame for Danmark, da begivenheden ses af over 100 millioner, og sejren bliver omtalt i mange europæiske medier,« fortæller Susanne Nordenbæk, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Både hoteller, restauranter, transport og turismen kan således se frem til at tage imod mange Melodi Grand Prix-gæster næste år, når konkurrencen skal afholdes i Danmark.

»Der er ingen tvivl om, at sejren vil betyde vækst i både omsætning og beskæftigelse i de danske hoteller og restauranter fremover, men også detailhandlen og transportsektoren vil få glæde af de mange Melodi Grand Prix-gæster. Samtidig vil begivenheden være et effektivt udstillingsvindue for Danmark som en moderne og attraktiv turismedestination,« siger Susanne Nordenbæk.

Dagens Gossip